Jarosław Sellin: jesienią nowy projekt ustawy o opłacie medialnej trafi do Sejmu

Jarosław Sellin

Złożenie jesienią w Sejmie projektu nowej ustawy o opłacie medialnej zapowiedział w środę wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin.

„Takie mamy też sygnały od parlamentarzystów, że są oni zainteresowani rozwiązaniem docelowym, a nie pewną protezą, którą miała być ta ustawa uszczelniająca pobór abonamentu, czyli jakby uszczelniającą egzekwowanie obecnie obowiązującego prawa” – wyjaśnił w środę w „Sygnałach dnia” w Polskim Radiu Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego.

Sellin przypomniał, że nadal w Polsce obowiązuje prawo, mówiące o tym, że każdy, kto posiada odbiornik radiowy lub telewizyjny, powinien płacić abonament. „Ale tak się niestety nie dzieje od wielu lat” – ocenił.

Wiceminister zapowiedział, że jesienią w Sejmie przedstawiony zostanie nowy projekt ustawy o opłacie medialnej.

„Myślę, że jesienią ją przedstawimy. To będzie ustawa o zupełnie nowym systemie zasilania mediów publicznych specjalną opłatą medialną, bardzo szeroko dedykowaną, jeśli chodzi o płatników” – powiedział wiceminister.

Jak wyjaśnił, opłata medialna miałaby by być pobierana raz w roku, bądź raz na miesiąc – nie zostało to jeszcze przesądzone – przy okazji rozliczania podatku PIT, CIT i KRUS.

„Ustawa, która przy okazji ściągania podatku PIT, CIT i KRUS, będzie też pobierać (opłatę medialną – red..) raz do roku albo raz na miesiąc – zobaczymy, jakie tutaj rozwiązanie będzie lepsze, raczej raz do roku” – wyjaśnił Sellin.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński stwierdził niedawno, że w takim przypadku abonament może wynosić ok. 8 zł miesięcznie.

Według informacji KRRiT na koniec 2016 r. z uiszczaniem opłat abonamentowych zalegało ponad 2 mln gospodarstw domowych, w których były zarejestrowane odbiorniki radiowe lub telewizyjne. Kwota zaległości za ostatnich pięć lat, w stosunku do których możliwa byłaby egzekucja, przekraczała 3 mld zł.

W 2016 roku wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł – Polskie Radio, a 170,6 mln zł – publiczne stacje regionalne. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w br. przychody abonamentowe zmaleją do 635 mln zł.