Sky News stworzył „reporterkę” we współpracy z norweskim youtuberem i programistą, Krisem Fagerlie, przy użyciu ChatGPT oraz innego publicznie dostępnego oprogramowania AI. Swojego wizerunku na potrzeby eksperymentu udzieliła Hanna Schnitzer, na co dzień producentka Sky News. W studiu typu greenbox przez kilka minut czytała archiwalne teksty z programów informacyjnych. To wystarczyło do odtworzenia jej postaci przez sztuczną inteligencję.
Dziennikarze Sky News zauważają na blogu, że nawet partner producentki był zaskoczony podobieństwem „klonu” do oryginału. Wytwór AI zdradzał jednak niespójny akcent. Czasami był brytyjski, innym razem irlandzki czy amerykański. Także wizualnie klip wymagał montażowej i komputerowych poprawek w niektórych fragmentach.
Jak poradziła sobie wirtualna reporterka?
Zadaniem reporterki AI było przedstawienie ośmiu różnych pomysłów na tematy, wyszukanie ekspertów, których można byłoby w nich zacytować i pozyskania zdjęć generowanych przez sztuczną inteligencję. „Dziennikarka” była w stanie stworzyć 300-wyrazowy artykuł i towarzyszący mu 90-sekundowy materiał telewizyjny. Na potrzeby eksperymentu stworzono też „wirtualnego wydawcę”. – Wszystkie twoje pomysły są przekonujące – tak podsumował on propozycje swojej „koleżanki”.
Niektóre wypowiedzi i tezy głoszone przez „reporterkę” były logiczne i bezstronne. Tak było na przykład z tematem rosnącego oprocentowania kredytów hipotetycznych. Gorzej poradziła sobie z wypadkiem cysterny z mlekiem w wyniku którego kilku rannych trafiło do szpitala. „Od pośmiewiska do ekologicznego rozwiązania: czy rozlewanie mleka może być kluczem do bezpieczniejszych autostrad?” – stwierdziła wirtualna „dziennikarka”.
Stwierdziła, że białka w mleku reagują ze żwirem i błotem, tworząc lepkie pozostałości, które poprawiają przyczepność na drodze. Użyła fikcyjnego cytatu z rzekomego naukowca zajmującego się środowiskiem dr Emmy Thompson. – Mleko jest biodegradowalne, a kiedy się rozkłada, odżywia lokalne ekosystemy, dostarczając niezbędnych składników odżywczych – miała stwierdzić nieistniejąca ekspertka.
– Nasi eksperci trafili w samo sedno debaty, testując sztuczną inteligencję. Chcieli sprawdzić czy naprawdę może odebrać miejsca pracy dziennikarzom. Sztuczna inteligencja generująca język i wideo udowodniła, że jest poważnym narzędziem, które może przejąć niektóre z wykonywanych przez nas zadań. Myślę jednak, że można uczciwie stwierdzić, że kreatywność, dociekliwość i poczucie odpowiedzialności prawdziwych dziennikarzy jest gwarancją tego, że nasz zawód nie jest zagrożony – stwierdził Tom Clarke, zajmujący się w Sky News nauką i technologią. Zdaniem brytyjskiej stacji, AI może być w przyszłości dopracowana, ale wymaga nadzoru merytorycznego prawdziwych dziennikarzy. Nie zastąpi reporterów biegającymi w parlamencie za politykami, zajmującymi się ludzkimi dramatami czy katastrofami.
Sztuczna inteligencja coraz szerzej obecna w mediach
Po nową technologię coraz chętniej sięgają polscy nadawcy. Prezes Telewizji Puls Dariusz Dąbski podczas panelu na konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Sopocie poinformował, że zarejestrował nawet telewizję pod marką AI. – Byliśmy w Cannes. Są operatorzy, którzy chcą oferować nasze seriale w Indiach, Chinach – mówił Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls. Oferta programowa platformy ma być przygotowana ze wsparciem sztucznej inteligencji. – Trwają szkolenia – dodał Dąbski.
Sztuczną inteligencję testuje też przy m.in. wizualizacjach i tłumaczeniach TVN Warner Bros. Discovery. Radio Eska reklamuje się z kolei przy pomocy grafik przygotowanych przez sztuczną inteligencję. Kilka dni temu radny Suwerennej Polski Dariusz Matecki opublikował spot, który powstał przy wsparciu sztucznej inteligencji. Pojawiły się w nim grafiki przedstawiające m.in. Donalda Tuska i edukatorów seksualnych.
AI może przynieść mediom oszczędności. Niedawno ITV Studios poinformowało, że na razie nie uruchomiło darmowych kanałów FAST w Hiszpanii i we Włoszech z powodu wysokich kosztów przygotowania dubbingu w lokalnych językach. Przedstawicielka Omdii stwierdziła, że takie problemy może rozwiązać sztuczna inteligencja. – Sztuczna inteligencja to kanał technologiczny, po który sięga DAZN, aby eksperymentować z opłacalnym dubbingiem. To zdecydowanie rynek, który należy obserwować w nadchodzących latach – mówiła Maria Rua Aguete.