Firma KCI sprzedała kilku inwestorom 249,4 tys. akcji Gremi Media (wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”), stanowiących 14,6 proc. kapitału zakładowego i dających 11 proc. głosów na walnym zgromadzeniu, po cenie 147 zł za akcję. 5 proc. akcji Gremi Media – poprzez swoją spółkę Loverose – kupił Ruch SA.
Sprzedaż 249 444 akcji zwykłych Gremi Media na okaziciela serii B po cenie jednostkowej wynoszącej 147 zł oznacza, że nominalna wartość transakcji wyniosła 36,67 mln zł, a spółka została wyceniona na ponad 251 mln zł.
Akcje stanowiące 5 proc. kapitału Gremi Media kupiła Loverose, spółka głównego akcjonariusza Ruchu. Jednocześnie KCI kupiła 5 proc. udziałów Lurenie Investments, spółki holdingowej Ruchu. Bez uwzględnienia tej części transakcji, cena za 9,6 proc. akcji Gremi Media wyniosła 24,11 mln zł.
Ruch od 2014 roku jest akcjonariuszem spółki E-Kiosk (ma 28,14 proc. jej akcji) zajmującej się cyfrową dystrybucją prasy. 50,01 proc. akcji E-Kiosku ma natomiast Gremi Media.
– Obie firmy dynamicznie rozwijają obszar swojej działalności, wychodząc poza tradycyjny rynek prasowy. Uważamy, że wspólna współpraca pozwoli nie tylko na skorzystanie z kompetencji i doświadczenia drugiego partnera na rynku prasowym, ale także przyczyni się do uruchomienia innych inicjatyw biznesowych – uzasadnia inwestycję w Gremi Media Igor Chalupec, główny akcjonariusz Ruchu.
Kto kupił pozostałą część sprzedanych właśnie udziałów Gremi Media? – To zagraniczni i polscy inwestorzy, którzy docenili nasz program stworzenia w Polsce odpowiednika „Financial Timesa”, docenili naszą aktywność w obszarze cyfrowym i znaczny wzrost udziału obszaru digital w ogólnych przychodach. Docenili też wysoką cytowalność oraz plany rozwojowe. To generalnie inwestorzy bardziej finansowi – opisał Grzegorz Hajdarowicz, prezes i większościowy akcjonariusz KCI, w wypowiedzi dla „Rzeczpospolitej”.
Zgodnie z zapowiedziami Gremi Media ma w czwartym kwartale br. zadebiutować na rynku giełdowym NewConnect. Grzegorz Hajdarowicz stwierdził, że inwestorom giełdowym zostanie sprzedane ok. 25 proc. akcji spółki, tak żeby KCI miała dalej 60 proc. jej kapitału.
Gremi Media wydaje m.in. „Rzeczpospolitą” i „Parkiet”, ma większościowe udziały w spółkach E-Kiosk i ComPress oraz mniejszościowe w MMConferences. Stanowi zdecydowaną większość segmentu mediowego grupy KCI, który w pierwszym kwartale br. zanotował 27,61 mln zł wpływów i 178 tys. zł zysku netto.
Jednocześnie KCI zamierza przenieść się z rynku głównego GPW na NewConnect. W drugiej połowie lipca akcjonariusze firmy zdecydowali o utworzenie na dwa lata 21,5 mln zł kapitału rezerwowego, z którego będą pożyczane środki należącej do Grzegorze Hajdarowicza firmie Gremi International na skupowanie akcji KCI od inwestorów mniejszościowych. Wiosną br. zarząd GPW stwierdził bowiem, że KCI może przenieść się na rynek NewConnect, jeśli poprą to akcjonariusze mający minimum 90 proc. głosów na walnym zebraniu spółki, a Grzegorz Hajdarowicz ogłosi wezwanie do sprzedaży akcji dla pozostałych akcjonariuszy.
– Rozmawiamy o tym z zarządem GPW. Mam nadzieję, że uda się przeprowadzić operację bez konieczności ogłaszania wezwania do sprzedaży wszystkich akcji KCI – skomentował to Hajdarowicz na łamach „Rzeczpospolitej”. – GPW musi sobie odpowiedzieć, czy w dzisiejszych czasach pozwalać spółkom na delisting czy zapewnić elastyczność. Procedujemy, ale chciałbym zaznaczyć ze nie ma żadnej presji na zmianę parkietu jak najszybciej, równie dobrze może się to wydarzyć za dwa, trzy lata – zaznaczył.