Niemal 700 tys. zł przeznaczyło w tym roku Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na kampanie społeczne w Telewizji Polskiej – wynika z odpowiedzi na interpelację posłanki Hanny Gill-Piątek. Łącznie ponad 210 tys. zł otrzymały z kolei rozgłośnie radiowe należące do katolickich diecezji, archidiecezji czy fundacji. Podobne nakłady na te media resort przeznaczył także w 2022 roku.
Posłanka Hanna Gill-Piątek pytała ministerstwo o wydatki na kampanie społeczno-informacyjne w 2023 roku. Z odpowiedzi resortu rolnictwa i rozwoju wsi wynika, że największe środki przeznaczono w tym roku (od stycznia do 25 maja) na kampanie w Telewizji Polskiej. I tak kampania informacyjno-edukacyjna dotycząca instrumentów finansowych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 kosztowała niemal 300 tys. zł, zaś promocja Wspólnej Polityki Rolnej w latach 2023 – 2027 to był koszt 340 tys. zł. Kolejne 60 tys. zł. pochłonęła kampania dotycząca oznaczenia „Produkt Polski”.
Niemal 210 tys. zł. otrzymały łącznie w 2023 roku diecezje, archidiecezje, fundacje lub też wydawnictwa, będące właścicielami rozgłośni lokalnych katolickich radiowych (jak np. Radio eM – diecezja kielecka, Radio Głos – diecezja pelplińska, Radio Emau – Święty Wojciech Dom Medialny, Radio Profeto – Fundacja Profeto). W 19 katolickich rozgłośniach wykupiono 30-sekundowy spot informacyjny, dotyczący oznaczenia „Produkt Polski” – koszt jednorazowy wahał się od ponad 10 tys. do 30 tys. zł. >>>
Z kolei Ministerstwo Klimatu i Ochrony Środowiska w latach 2021-2022 przeznaczyło najwięcej pieniędzy na kampanie społeczno-informacyjne w Agencji Reklamowej DSK: łącznie niemal 5,2 mln zł. W ramach tych środków Agencja przygotowała i przeprowadziła dwie kampanie: „Piątka za segregację” oraz „Nasz klimat”. Wśród medialnych podmiotów współpracujących w tym okresie z resortem byli też m.in. Telewizja Polsat (trzy kampanie; łącznie ponad 1,6 mln zł), Eurozet (cztery kampanie opiewające łącznie na niemal 2,5 mln zł) oraz Telewizja Polska (1,1 mln zł łącznie).
Ministerstwa reklamowały się też w Polskim Radiu
Z kolei według danych uzyskanych przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2021 roku spółki państwowe i jednostki samorządu terytorialnego reklamowały się w Polskim Radiu za łączną sumę 11,2 mln zł. W poprzednich latach ich wydatki były podobne, wynosząc od 9,7 mln zł w 2020 roku do 13,3 mln zł w 2019 roku.
Równocześnie ich udział w łącznych przychodach reklamowych nadawcy poszedł w górę z 20 proc. w 2017 roku do 35 proc. w 2021 roku. Wynik wyłącznie spółek Skarbu Państwa wzrósł w tym okresie z 18,3 do 25,5 proc. Najwięcej zainwestowały Totalizator Sportowy, PKN Orlen i przejęta przez niego w ub.r. Grupa Lotos.
Jeszcze mocniej zwiększył się udział urzędów i instytucji państwowych – z 5 proc. w 2017 roku do 30,4 proc. cztery lata później. Zaważyły o tym wydatki kancelarii premiera, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Finansów.