Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi obecnie co najmniej 10 spraw dotyczących podmiotów powiązanych z holdingiem Wirtualna Polska – dowiedział się „Presserwis”. O siedmiu wezwaniach od państwowego regulatora w jednym tygodniu pisał Paweł Kapusta, redaktor naczelny WP.pl, nie chciał jednak ujawnić, o jakiego regulatora i jakie spółki chodzi. My ujawniamy.
Redaktor naczelny portalu WP.pl w głośnym tekście „Sen wariata na kampanijnym szlaku, czyli setny apel w obronie wolnych mediów”, opublikowanym 23 czerwca, opisał szereg przypadków wywierania presji przez obóz władzy na jego redakcję i właścicieli Wirtualna Polska Holding SA. „Chciałbym też wierzyć, że wpłynięcie w jednym tygodniu siedmiu wezwań od państwowego regulatora do niemal wszystkich spółek właścicieli Wirtualnej Polski, dotyczących ich różnych aktywności biznesowych to też czysty przypadek. Trudno jednak w taki przypadek wierzyć, gdy kilka dni wcześniej dostaje się od prezesa państwowej instytucji kolejne ostrzeżenie, połączone tym razem z jednoznaczną zapowiedzią »ataku«, oczywiście z wyrazem niezadowolenia z linii redakcyjnej WP – napisał Paweł Kapusta.
Ani naczelny, ani rzecznik prasowy WP.pl Michał Siegieda nie chcieli ujawnić, o jakiego regulatora chodzi i jakie firmy dostały wezwania. – Wszystko, co miałem do powiedzenia, zawarłem w tekście – usłyszeliśmy od Pawła Kapusty.
UOKiK bada WP
Postanowiliśmy to sprawdzić. Z informacji, jakie otrzymaliśmy z UOKiK, wynika, że instytucja ta prowadzi co najmniej 10 spraw dotyczących spółek należących do holdingu Wirtualna Polska.
Serwis z ofertami turystycznymi Wakacje.pl objęty został aż dwoma postępowaniami. UOKiK przekazał nam, że chodzi o prezentowanie „w serwisie internetowym nieaktualnych lub niepełnych cen imprez turystycznych uwidacznianych z poziomu list ofert przedstawiających wyniki wyszukiwania”. Urząd od razu bagatelizuje sprawę, zaznaczając, że analogiczna kwestia analizowana jest w postępowaniu wyjaśniającym dotyczącym Travelplanet, a w ogóle jest to część „dużego projektu, który zakłada m.in. analizę praktyk operatorów turystycznych, w którym planujemy podjęcie kolejnych postępowań wyjaśniających”.
Drugie postępowanie wobec Wakacje.pl dotyczy „ustalenia, czy zasady publikowania oraz moderowania opinii i komentarzy wystawianych w serwisie Wakacje.pl mogą stanowić naruszenie prawa”. Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK, od razu zwraca uwagę, że to nic specjalnego, niemal rutynowa sprawa, która dotyczy też wielu innych serwisów. – Postępowanie wpisuje się w szerszą weryfikację zasad publikowania i moderowania opinii prowadzoną przez nas od 2021 roku – podkreśla Cieloch.
Kolejnym podmiotem należącym do Wirtualnej Polski, którym zainteresował się UOKiK, jest portal WP.pl. – Od ubiegłego roku prowadzimy postępowania dotyczące oznaczania handlowego charakteru materiałów publikowanych w serwisach internetowych Onet.pl i WP.pl – informuje Małgorzata Cieloch. I sugeruje, że ta sprawa nie ma nic wspólnego z nękaniem Wirtualnej Polski, bo toczą się „postępowania wyjaśniające dotyczące serwisów internetowych Interia.pl oraz Gazeta.pl. A w ogóle to „po projekcie dotyczącym rekomendacji dla influencerów są to kolejne działania dotyczące właściwego oznaczania treści kierowanych do konsumentów”.
Tak się również złożyło, że aż trzy serwisy e-commerce należące do Wirtualnej Polski (Extradom, Domodi, Homebook i Selsey) znalazły się wśród wielu innych, którymi UOKiK zainteresował się w kontekście „wdrożenia zmienionych przepisów ustawy o cenach odnośnie obowiązku prezentowania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką”.
– Prowadzimy w tym zakresie 12 postępowań wyjaśniających oraz wystosowaliśmy do przedsiębiorców ponad 50 wystąpień zwracających uwagę na stwierdzone przez nas nieprawidłowości – wskazuje rzeczniczka UOKiK, sugerując, że to nic wielkiego, iż Urząd w tej sprawie zwrócił uwagę na aż trzy serwisy należące do Wirtualnej Polski.
– Ponadto od maja tego roku prowadzimy postępowanie wyjaśniające, czy w związku z infolinią Wirtualnej Polski nie dochodzi do naruszenia przepisów konsumenckich. Działania podjęliśmy po informacjach uzyskanych podczas wystąpienia miękkiego oraz wpływającymi do prezesa Urzędu skargami od konsumentów, w których sygnalizowane są m.in. wysoki koszt połączeń z infolinią spółki, czy trudności z nawiązaniem połączenia z konsultantem, np. długi czas oczekiwania – przyznaje Małgorzata Cieloch. I zapewnia, że to również nic poważnego. – Wystąpienia miękkie stosujemy np. chcąc zasygnalizować możliwe nieprawidłowości, bez podejmowania działań formalnych, z nadzieją na dobrowolną zmianę praktyki przez przedsiębiorcę. Podczas prowadzonych wystąpień miękkich oraz postępowań zawsze trwa wymiana dokumentów, korespondencji, stanowisk między nami a przedsiębiorcami. Jest to normalna procedura – uspokaja rzeczniczka.
Pod lupą też Netwizor
Pod lupę UOKiK dostała się również spółka Netwizor, operator subskrypcyjnego serwisu WP Pilot. Urząd tłumaczy, że od listopada ub.r. prowadzi postępowanie w związku z informacjami od konsumenta wskazującymi na rozpowszechnianie przez spółkę Netwizor przekazu marketingowego sugerującego możliwość oglądania wszystkich meczów La Liga Santander w kanałach Eleven Sports, a w rzeczywistości dostępne mają być tylko wybrane. Małgorzacie Cieloch zależy, żeby nikt nie pomyślał, iż UOKiK szczególnie zainteresował się spółką należącą do Wirtualnej Polski, bo ponownie zwraca uwagę, że sprawa może dotyczyć też innych podmiotów. – Badamy wszystkie przekazy dotyczące możliwości oglądania La Liga Santander na kanałach Eleven Sports, nie tylko w serwisie Pilot.wp.pl – zaznacza Cieloch.
A także Superauto24.com i Totalmoney.pl
Okazuje się jednak, że zainteresowanie UOKiK nie ominęło także należącej do Wirtualnej Polski spółki Superauto24.com, która prowadzi platformę Superauto.pl, umożliwiającą zakup i finansowanie samochodów przez internet. – Wystąpiliśmy do spółki Superauto24.pl o udzielenie informacji dotyczących modelu i charakteru działalności spółki, która występuje m.in. jako pośrednik kilku zakładów ubezpieczeń w zakresie zawierania ubezpieczeń komunikacyjnych. Podmiot ten również świadczy usługi w zakresie sprzedaży pojazdów. Wystąpienie ma na celu m.in. określenie, jaki jest charakter działalności spółki w zakresie sprzedaży pojazdów oraz pośrednictwa ubezpieczeniowego. Obecnie analizujemy udzielone odpowiedzi – wyjaśnia Małgorzata Cieloch. Dodaje, że te działania regulatora odbywają się „w ramach monitoringu rynku ubezpieczeń komunikacyjnych oraz pośrednictwa na nim”.
UOKiK w maju br. zabrał się też za porównywarkę kredytów Totalmoney.pl. Oczywiście nie dlatego – jak tłumaczy Urząd – że należy ona do Wirtualnej Polski, tylko „Prezes UOKiK od końca 2022 r. prowadzi monitoring instytucji pożyczkowych oraz pośredników kredytowych w związku z wejściem w życie przepisów ustawy antylichwiarskiej”.
Wygląda na to, że pracownicy UOKiK weszli na stronę Totalmoney.pl i wzbudziła ona ich podejrzenia. – Postępowanie zostało wszczęte w związku informacjami pozyskanymi podczas monitoringu strony internetowej spółki, które mogą wskazywać, że w części dotyczącej „darmowych chwilówek” prezentowane są również oferty pożyczek, które nie są pożyczkami bezkosztowymi. Informacje zawarte na stronie internetowej mogą również sugerować konsumentowi przekierowanie na stronę banku, podczas gdy w rzeczywistości jest on kierowany na stronę instytucji pożyczkowej. Analizujemy odpowiedzi spółki – informuje rzeczniczka UOKiK.