„Dzisiaj, kiedy niezależność redakcyjna i finansowa mediów naruszana jest z wielu stron, budowanie aliansów i szukanie wsparcia dla dziennikarzy w realizacji ich misji jest bardzo ważne dla każdego wydawcy. Cieszymy się, że »Wyborczej« pomoże w tym Jakub Kibitlewski, który pracuje z nami od kilku lat – bardzo cenimy jego talenty” – mówi Wojciech Bartkowiak, dyrektor wydawniczy „Gazety Wyborczej”.
Oprócz prowadzenia ważnych działań we współpracy z partnerami i pozyskiwania grantów Jakub Kibitlewski będzie też wspierać realizację niektórych projektów Fundacji Gazety Wyborczej w zakresie ustalonym z jej zarządem oraz dyrektorem wydawniczym „Wyborczej”.
„W tak złożonym i dynamicznym ekosystemie, jakim są dziś media, tworzenie partnerstw wspierających rzetelne, krytyczne dziennikarstwo gwarantuje „Gazecie Wyborczej” stabilność i możliwość dalszego rozwoju. Cieszę się, że będę mógł dalej współtworzyć i poszerzać sieć inicjatyw, którą przez ostatnie lata udało nam się zbudować wspólnymi, redakcyjno-fundacyjnymi siłami. Przed nami nowe, ambitne projekty o ogólnoeuropejskim zasięgu. Możliwość wspierania »Wyborczej« w ich realizacji na stanowisku szefa partnerstw to dla mnie duże wyróżnienie” – komentuje Jakub Kibitlewski.
Operacyjnym wsparciem nowego dyrektora ds. partnerstw „Wyborczej” jest dwuosobowy zespół specjalistek, który tworzą Danuta Kuligowska i Agnieszka Bichler. Merytorycznie doradzają mu zastępcy redaktora naczelnego: Piotr Stasiński i Bartosz T. Wieliński.
Jakub Kibitlewski to amerykanista i politolog. Wykształcenie zdobył na FU Berlin i Uniwersytecie Nowojorskim. Z „Wyborczą” związany jest od 2020 roku jako redaktor anglojęzycznego serwisu News from Poland. Pracował przy licznych projektach Fundacji Gazety Wyborczej, wspierając jej działania od strony merytorycznej i organizacyjnej. W ostatnim czasie współodpowiadał za Szkołę Redaktorów „Gazety Wyborczej” i Program Dziennikarstwa Śledczego. Jako autor współpracuje z magazynem „Wolna Sobota”.
Sprzedaż w dół
Średnia sprzedaż „Gazety Wyborczej” w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 42 338 egz., po największym spadku w zestawieniu wynoszącym 18,34 proc. Z kolei Wyborcza.pl zamknęła 2022 rok z liczbą aktywnych subskrypcji powyżej 303,7 tys., co oznacza wzrost o przeszło 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. W ciągu ostatniego kwartału ub.r. liczba subskrybentów zwiększyła się o niemal 10 tys.
W pierwszym kwartale br. grupa Agora przy wzroście wpływów o 16,9 proc. do 295,8 mln zł zwiększyła zysk EBITDA z 17,6 do 35,7 mln zł. Jej wynik netto poprawił się o 68 mln zł, głównie w efekcie przejęcia kontrolnego pakietu udziałów Eurozetu.