Izba Wydawców Prasy apeluje do władz o podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do wzmocnienia ochrony wolności słowa i do ekonomicznego wzmocnienia działalności wydawców prasy. Chodzi m.in. o implementację unijnej dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (DSM), a także wprowadzenie zerowej stawki VAT na prasę.
21 czerwca odbyło się XXXI Walne Zgromadzenie Członków Izby Wydawców Prasy. Przyjęto na nim uchwałę w sprawie wprowadzenia w Polsce regulacji niezbędnych dla poprawy sytuacji prasy i dostępu obywateli do informacji i kultury.
Członkowie IWP zaapelowali do polskich władz o podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do wzmocnienia ochrony wolności słowa i do ekonomicznego wzmocnienia działalności wydawców prasy.
„Brak implementacji dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (UE/2019/790 – tzw. dyrektywa DSM), utrwala brak równowagi na rynku obrotu treściami w Internecie. Wielcy giganci technologiczni narzucają obecnie niekorzystne dla wydawców warunki, wykorzystując zarobkowo materiały prasowe bez ponoszenia kosztów ich wytworzenia” – czytamy w treści uchwały.
Jak dodano, członkowie IWP doświadczają obecnie trudnej sytuacji w produkcji i kolportażu prasy, spowodowanej m.in. przez pandemię, inflację, wojnę w Ukrainie oraz gwałtowną ekspansję internetu. Również wzrost cen energii, papieru czy paliw wpływają na rosnące koszty dystrybucji prasy oraz decyzje kolporterów o ograniczaniu sieci sprzedaży czy wprowadzaniu dodatkowych opłat za obsługę tej sieci.
„Zjawiska te powodują nie tylko pogorszenie ekonomicznych warunków działania wydawców prasy, ale także stanowią zagrożenie dla powszechnego i równomiernego dostępu do prasy, najbardziej rzetelnego źródła informacji” – podkreśla IWP. I dlatego apeluje „o szybkie wprowadzenie starannej i uwzględniającej interesy polskich twórców i producentów kultury, implementacji dyrektywy DSM; implementacji prowadzącej do efektywnych i funkcjonalnych rozwiązań, z poszanowaniem praw wydawców i dziennikarzy, bez których nakładów finansowych i intelektualnych, materiały prasowe nie mogłyby powstać”.
Zerowa stawka podatku VAT dla prasy i książek
IWP zwraca się do rządu również „o wprowadzenie zasad wspierania łańcucha wydawania i kolportażu prasy, poprzez przyjęcie ustawy o wsparciu dystrybucji i prenumeraty prasy drukowanej, której projekt wraz z uzasadnieniem został przygotowany przez IWP. Po trzecie wreszcie, o pilne przyjęcie – obiecanej i zapowiadanej przez władze, po dokonaniu stosownych zmian prawa unijnego, które nastąpiły – zerowej stawki podatku VAT dla prasy drukowanej i elektronicznej oraz książek”.
„Wprowadzenie tych zmian jest tym bardziej konieczne, że Polska jest jednym z niewielu krajów w UE, w których nie funkcjonują żadne mechanizmy wsparcia przez państwo prasy i dostępu obywateli do prasy. Jednocześnie należy przypomnieć, że branża prasowa nie otrzymała w Polsce żadnego systemowego wsparcia w okresie pandemii, co znacząco pogorszyło jej sytuację ekonomiczną i doprowadziło do upadku wielu wydawnictw i zniknięcia bardzo wielu tytułów prasowych” – zaznaczono.
„Dalszy brak wprowadzenia wspomnianych wyżej regulacji, szybko doprowadzi nie tylko do ograniczenia ważnej ekonomicznej i społecznej roli twórczej działalności prasowej, ale także osłabi rozwój społeczeństwa obywatelskiego i ustroju demokratycznego. Profesjonalna prasa jest bowiem – co potwierdzają badania – najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Stanowczo sprzeciwiamy się więc zaniechaniu przez władze państwowe działań wspierających polską prasę – zaniechanie to przynosi bardzo negatywne skutki dla szeroko rozumianej kultury, tradycji i tożsamości narodowej” – dodaje IWP.
Obecny zarząd Izby Wydawców Prasy tworzą: Marek Frąckowiak (prezes IWP). Jerzy Baczyński (Polityka), Zbigniew Benbenek (Grupa ZPR Media), Tomasz Namysł (Wydawnictwo Bauer), Marcin Biegluk (Ringier Axel Springer Polska), Bogusław Chrabota (Gremi Media), Bartosz Hojka (Agora), Tomasz Jażdżyński, Adam Koziołek (Polskie Wydawnictwo Rolnicze), Dominik Księski (Wydawnictwo Dominika Księskiego „Wulkan”), Maciej Klepacki (Burda Media Polska), Tomasz Namysł (Wydawnictwo Bauer), Tomasz Przybek, Jacek Ślusarczyk (Tygodnik Powszechny) i Ewa Świstuniuk (Infor PL).