Presskadra we wtorek zaprezentował wyniki kolejnej edycji badań dotyczących poziomu bezstronności i stronniczości w telewizyjnych programach informacyjnych. Badanie przeprowadzono w maju br. na podstawie ok. 16 proc. losowo wybranych głównych wydań trzech programów: „Faktów” TVN, „Wiadomości” TVP i „Wydarzeń” Polsatu. W sumie pod uwagę wzięto 15 wydań programów (z pięciu dni: 1,4,7,10 i 13 maja br.).
W badaniu wykorzystano metody analizy ilościowej (wyniki dotyczące ekspozycyjności polegające na opracowaniu wykazu 23 osób publicznych, które osiągnęły największy poziom wyeksponowania w informacjach) i analizy jakościowej (wyniki związane z wydźwiękiem informacji o osobach publicznych).
Pogłębiają się różnice między „Wiadomościami” a „Faktami”
Główne wnioski z badania? Wydźwięk informacji w „Wiadomościach” TVP na temat osób publicznych, związanych z rządem i koalicją rządową jest o blisko 2 punkty w 5-stopniowej skali bardziej pozytywny niż osób, należących do opozycji.
Te dane, jak zauważa Presskadra, mogą być dla odbiorców mediów podstawą do zarzutów o stronniczość w stosunku do głównego programu informacyjnego telewizji publicznej. W przypadku „Faktów” TVN też występuje istotna różnica wydźwięku (ok. 1 punktu), która może budzić wątpliwości o bezstronność redakcji. W tym przypadku korzystniejszy jest zazwyczaj wizerunek przedstawicieli opozycji niż rządu.
Natomiast w „Wydarzeniach” Telewizji Polsat wydźwięk informacji o obu grupach osób publicznych jest najbardziej zrównoważony.
Na podstawie porównania wykresów kołowych z maja z wykresami z lutego można stwierdzić nasilanie się różnic w wydźwięku informacji zarówno między „Faktami” TVN a „Wiadomościami” TVP, jak i między „Wydarzeniami” Telewizji Polsat a „Wiadomościami”.
Natomiast między „Faktami” TVN i „Wydarzeniami” Telewizji Polsat nie doszło do znaczących zmian w zakresie wydźwięku informacji o osobach publicznych.
– Skorzystałem z doświadczeń agencji public relations i pracowni korzystających z klasycznych kryteriów poziomu oceny informacji. Biorę pod uwagę trzy podstawowe kryteria: wydźwięk emocjonalny danej informacji, kontekst tematyczny oraz niewerbalne, multimedialne elementy, które w danym materiale również mają wpływ na wizerunek danej osoby – opowiada Rafał Przech, menedżer Presskadry i autor badania.
To już trzecia edycja badania. Pierwszą opublikowano w grudniu ub.r. Wtedy we wnioskach stwierdzono, że problemy z zachowaniem bezstronności wystąpiły zarówno w „Wiadomościach”, jak i „Faktach”.
– Badanie początkowo było przeprowadzane kwartalnie, w tej chwili celem na Patronite jest organizowanie go co miesiąc. Chcielibyśmy badań wszystkie wydania programów w miesiącu – mówi Przech. – Problem polaryzacji w programach informacyjnych jest na tyle duży, że wymaga społecznej troski i badań opartych o metody monitoringu mediów. Pod kątem dbałości o to, by media wiedziały, że to dla odbiorców ważne – podkreśla.
Celem jest także zbudowanie zespołu, który odpowiadałby za badanie (obecnie zajmuje się nim tylko Przech).
Presskadra podkreśla, że badanie jest apolityczne i niezależne, a źródłem jego finansowania jest zbiórka społecznościowa na platformie Patronite. Obecnie start-up ma tam jednego patrona i miesięczne finansowanie na poziomie 50 zł.
„Wiadomości” liderem programów informacyjnych
Pozycję lidera oglądalności wśród programów informacyjnych w maju zajęły „Wiadomości” licząc ich widownię w TVP1, TVP Info, ale także w TVP Polonia. Wszystkie dzienniki odnotowały spadki, a na czele pod tym względem znalazł się „Teleexpress”, nadawany w TVP1 i TVP Info – wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.