– Uzależnienie od Internetu czy pracy może dotyczyć wielu z nas, bo każdy ma swoje indywidualne problemy, które nałóg pomaga zagłuszać. Jednak media wciąż rzadko podejmują temat uzależnień behawioralnych i przez to świadomość społeczna w tym temacie jest wciąż niska – mówi Maja Ruszpel z Fundacji Inspiratornia i dodaje – Od samego początku istnienia konkursu staramy się zmienić taki stan rzeczy i widzimy, że następuje progres.
Problem niskiej świadomości społecznej w temacie uzależnień poruszany był w badaniach CBOS (2012 i 2015). Ich autorzy zwracali uwagę na to, że znaczna część Polaków uważa, że osoby uzależnione są „same sobie winne”. Brak empatii dotyczy w największym stopniu uzależnienia od Internetu, hazardu i zakupów.
W ramach konkursu Fundacja Inspiratornia wspiera dziennikarzy swoją wiedzą i pomocą, w dotarciu do ekspertów czy bohaterów reportaży. Dostarcza również przystępne materiały dot. uzależnień behawioralnych. W ubiegłorocznym konkursie podobnie jak w I edycji zgłoszono ok. 50 prac, jednak ich poziom merytoryczny był dużo wyższy. Zwracali na to uwagę jurorzy konkursu.
– Autorzy materiałów zadają sobie trud dotarcia do specjalistów z zakresu różnego rodzaju uzależnień czynnościowych, a także do osób zmagających się z problemami związanymi z tymi uzależnieniami. Oprócz prezentacji samego zjawiska uzależnienia czynnościowego, większość prac podejmuje problem wieloaspektowo – starając się odnieść do przyczyn, zagrożeń, ryzyka, epidemiologii, a także – co bardzo cenne – profilaktyki i leczenia. Zróżnicowanie materiałów wyraża się także w tym, że autorzy starają się przekrojowo pokazać problem – dotykający zarówno kobiet i mężczyzn, dorosłych, młodzież i dzieci. – stwierdziła dr Bernadeta Lelonek-Kuleta.
Na tegoroczny konkurs można zgłaszać materiały dziennikarskie, które powstały i ukazały się między 01.10.2016 r. a 06.11.2017 r. Prace należy przesłać do dnia 6 listopada 2017 r., na adres fundacja.inspiratornia@gmail.com, wraz z wypełnionym formularzem dostępnym na stronie www.fundacja-inspiratornia.pl.
Jury, w składzie: Mariusz Szczygieł Przewodniczący Jury, dr Bernadeta Lelonek-Kuleta z KUL oraz dr hab. Barbara Giza, Prof. Uniwersytetu SWPS, będzie oceniać prace w kategoriach: innowacyjność i ciekawość ujęcia tematu, warsztat dziennikarski, rzetelność przedstawionych informacji, oryginalność. Tegoroczny konkurs zakończy gala, która odbędzie się w grudniu w Warszawie. Laureaci otrzymają indywidualne nagrody rzeczowe.
Przypomnijmy: podczas poprzedniej edycji jury konkursu przyznało następujące nagrody:
I Michalina Kaczmarkiewicz za reportaż „Obstawiam życie” (miesięcznik „W Drodze”)
II Jakub Jamrozek audycję radiową „Strefa prywatna: Uzależnienie od mediów społecznościowych i Internetu” (Polskie Radio „Czwórka”)
III Anna Gmiterek-Zabłocka za reportaż radiowy „Gdy klikanie staje się obłędem” (Radio TOK FM – Lublin)
Więcej informacji: www.fundacja-inspiratornia.pl, fundacja.inspiratornia@gmail.com, tel. 608 015 735
* * *
Fundacja Inspiratornia powstała w 2010 roku; specjalizuje się w organizowaniu kampanii społecznych oraz działaniach informacyjnych i edukacyjnych realizowanych w przestrzeni publicznej. Pierwszym takim działaniem było namalowanie graffiti poświęconego uzależnionym: „Leczyć zamiast karać”; zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Fundacja przygotowała także cykl ponad 30 audycji w Polskim Radio RDC za dyrekcji Ewy Wanat.
Jedną z głośniejszych akcji Inspiratorni była kampania społeczna „Miasto Wciąga”, połączona z działaniami edukacyjnymi poświęconymi prawu narkotykowemu. Ambienty zrealizowane dla tej akcji to imitacje narkotyków oraz termoaktywne ulotki, które umieszczono w klubach nocnych i pubach.