W czwartek 1 czerwca, w 43. rocznicę powstania Cable News Network (CNN), stacja zmieniła swoją oprawę graficzną, zarówno na rynku amerykańskim, jak i w innych krajach. – Nowa grafika pokazuje naszą siłę jako organizacji zajmującej się wiadomościami. Jest to przejrzysta i nowoczesna prezentacja, która zapewnia znacznie większą elastyczność w sposobie przekazywania informacji naszym widzom na całym świecie – zapowiedział dyrektor generalny stacji Chris Licht.
Widzowie, oglądający w czwartek CNN, mieli niespodziankę – stacja po ponad dekadzie odświeżyła swój wizerunek graficzny. Zmiana pojawiła się, w momencie, kiedy CNN przeżywa poważny kryzys – według danych Nielsena jej oglądalność spadła w marcu tego roku o 61 proc. To największy spadek oglądalności wśród amerykańskich gigantów informacyjnych.
Zmianie uległ pasek na dole ekranu, na którym pojawił się czerwony napis CNN na białym tle, a dodatkowe informacje pojawiają się na węższym czerwonym i czarnym pasku, nad białym. Nie zmieniła się paleta kolorów ani bezszeryfową czcionka, dotąd stosowana. Jak ocenia portal Mediaite.com, nowa grafika jest wyraźniejsza i bardziej przestrzenna.
Nowa grafika jest przejrzysta i nowoczesna”
O zmianie oprawy graficznej poinformował dyrektor generalny stacji Chris Licht w wewnętrznej notatce, skierowanej do pracowników.
– Czterdzieści trzy lata temu Ted Turner uruchomił pierwszą na świecie całodobową telewizję kablową i podzielił się swoją wizją tej organizacji: „tworzyć pozytywną siłę w świecie pełnym cyników i dostarczać ludziom informacji, które nie były dotąd dostępne”. Jego słowa są dla nas wszystkich jak gwiazda polarna. Postrzegam je zarówno jako zaproszenie, jak i wyzwanie – aby pozostać skupionym na prawdzie, pociągać rządzących do odpowiedzialności i opowiedzieć historie, które mają znaczenie dla naszych odbiorców na całym świecie – napisał do kolegów z CNN Chris Licht.
– Nowa grafika pokazuje naszą siłę jako organizacji zajmującej się wiadomościami telewizyjnymi. Jest to przejrzysta i nowoczesna prezentacja, która zapewnia znacznie większą elastyczność w sposobie przekazywania informacji i pilności naszym widzom na całym świecie. To pierwsze duże odświeżenie od dekady, które sprawi, że wiadomości staną się gwiazdą każdego ekranu – dodał Licht.
CNN założył Ted Turner
Cable News Network (CNN) to amerykańska telewizja informacyjna, założona w 1980 r. przez Teda Turnera i Reese Schonfelda. Stacja nadająca programy informacyjne przez całą dobę, była pierwszym kanałem telewizyjnym tego typu na świecie. Obecnie należy do koncernu Warner Bros. Discovery. Powszechnie dostępna jest w Stanach Zjednoczonych i w wielu innych krajach świata. Jej główna siedziba znajduje się w Atlancie, ma również ośrodki w Nowym Jorku, Londynie, Hongkongu oraz wielu innych miastach. CNN nadaje kilka wersji swojego kanału, m.in. CNN USA (wersja amerykańska), CNN International (dostępne także w Polsce).
Od czasu debiutu, CNN rozszerzyło swój zasięg obejmując nim większość sieci kablowych i satelitarnych. Ponadto istnieje kilka witryn internetowych oraz dwie sieci radiowe należące do CNN. Sieć ma 36 biur (10 krajowych, 26 międzynarodowych), 900 stowarzyszonych lokalnych stacji telewizyjnych, i kilka regionalnych na całym świecie. Telewizja zawdzięcza sukces magnatowi i założycielowi Tedowi Turnerowi. Time Warner zakupił Turner Broadcasting, przez co stał się jego właścicielem.
TVN24 także zmieniło grafikę ekranową
TVN24 – inny kanał informacyjny z portfolio Warner Bros. Discovery także zmieniła swój wygląd. Nowe grafiki wdrożono rano, w sobotę, 13 maja.
Do poprzednich zmian w oprawie graficznej TVN24 doszło w 2009 roku, kiedy stacja przechodziła z formatu 4:3 na 16:9. Teraz dolna belka i pasek z informacjami zostały wydłużone. W związku z tym lewego dolnego rogu zniknął ticker, w którym znajdują się informacje o kolejnych pozycjach programowych w TVN24. Umieszczono go teraz w górnym lewym rogu i wygląda zupełnie inaczej – jest podłużny. Po weekendzie stacja zrezygnowała jednak z pokazywania nowego tickera, nie wiadomo czy on powróci.
Oprawa dalej utrzymana jest w kolorach białym i niebieskim, przy informacjach pilnych pojawia się – tak jak dotąd – belka w kolorze żółtym. Żółty kolor pojawia się tez w tle napisu „na żywo”.
Nową czołówkę otrzymało pasmo „Dzień na żywo”, nadawane w dni powszednie o 10, a w soboty o 11. Bez zmian pozostała grafika używana np. w zapowiedziach programów.
Sam TVN Warner Bros. Discovery nie komentuje szerzej zmian, nie ogłaszał ich także wcześniej. – Trochę odświeżamy. Nic więcej się nie zmienia, na razie nic więcej nie będzie się działo – usłyszeliśmy w biurze prasowym firmy.
Widzowie liczyli na minimalizm
Z logotypu TVN24 zniknęły litery HD. To naturalna zmiana, bo dzisiaj większość stacji telewizyjnych jest nadawanych w wysokiej rozdzielczości. Choć część widzów TVN24 w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych zmiany uznała za pozytywne, inni krytykowali stację. – Zamiast mniejsze, minimalistyczne, to jest to co było – tylko by mocniej biło po oczach i jeszcze bardziej wypalało ekrany. I te straszliwe zapowiedzi latające 24/h u góry, która mają jedno zadanie – przeszkadzać. Jak w jakiejś telewizji osiedlowej. Po co tyle śmieci na ekranie? Chyba każdy słyszy o czym mowa. Ale nie, musi mieć jeszcze potwierdzenie na pięciu belkach jednocześnie. I żeby one pojawiały się co jakiś czas przy ważnej informacji, to nie co zdanie, wątek – nowa olbrzymia belka. Obłęd – napisał pod artykułem na Wirtualnemedia.pl jeden z internautów.
Kilka miesięcy temu informowaliśmy, że intensywne kolory w logotypach stacji i paski kanałów informacyjnych mogą prowadzić do „wypalenia” matryc telewizorów OLED. – Zjawisko retencji, czyli właśnie wypalania matrycy poprzez długotrwałe wyświetlanie jednego statycznego elementu na ekranie (np. logo stacji telewizyjnej czy paska nawigacji w grach) występuje w przypadku telewizorów OLED. Wynika to po prostu z konstrukcji samej matrycy z diodami organicznymi i jest efektem nadmiernej eksploatacji sprzętu. Problem wypalenia może pojawić się przy codziennym naprawdę wielogodzinnym korzystaniu z telewizora w tym samym widoku, gdzie na ekranie nieprzerwanie wyświetlany jest jeden niezmienny element, np. logotyp lub pasek z newsami kanału informacyjnego. Właśnie dlatego producenci telewizorów przestrzegają przed takim sposobem korzystania z tych urządzeń – wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciela marki Philips.
Widzowie od dawna apelują do nadawców i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o wprowadzenie półprzeźroczystych logotypów. Regulator twierdzi, że nie może ingerować w politykę poszczególnych stacji. – Kwestie intensywności natężenia koloru logo stacji, kategorii wiekowej, jak i innych elementów oprawy graficznej programu, nie podlegają kompetencjom KRRiT. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji nadawca kształtuje program samodzielnie (…) i odpowiada za jego treść – poinformowała internautów KRRiT.
Ułatwienie dla starszych widzów?
Krytyka wobec TVN24 dotyczy też dużego zegara towarzyszącego logotypowi. – Wielkie „coś” zajmujące, 1/3 ekranu, wyglądające, jak robione w Paincie 15 minut przed startem programu + wielki napis K R A J / Ś W I A T. Nie pasujący do niczego zegar, który wygląda jakby był przystosowany dla osób niedowidzących – ocenił jeden z użytkowników „Forum SAT Kuriera”. Inny internauta bronił stacji. – Nie mierzyłbym swoją miarą. Poczekaj spokojnie do 50-tki. Ocenisz sam czy jesteś dowidzący czy niedowidzący. Mała czcionka, belka na mniejszych ekranach bez okularów dla wielu osób jest nieczytelna – zauważył.
Przed rokiem podawaliśmy dane o strukturze widzów TVN24. Wynika z nich, że 63 proc. odbiorców kanału stanowi grupa wiekowa 65+. Podobnie wygląda widownia TVP Info i Polsat News. Kanały informacyjne biorą więc pod uwagę demografię i starają się, żeby ich przekaz był jak najbardziej czytelny i słyszalny dla widzów. W przypadku niewielkiej czcionki mogą oni po prostu wybrać inną stację.
Z danych Nielsena wynika, że średni dobowy udział TVN24 w kwietniu 2023 roku wyniósł 4,72 proc., po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 19,45 proc. Stacja utrzymała pozycję najchętniej oglądanego kanału newsowego w Polsce.