Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji sprawdziła, czy Polskie Radio realizuje zapisy z karty powinności na lata 2020-2024 oraz planów programowo-finansowych na 2022 rok. Okazało się, że w Trójce udział audycji publicystycznych był niezgodny z określonym w dokumencie minimum, a w Polskim Radiu 24 zbyt mało czasu przeznaczono na programy poświęcone kulturze – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
W 2018 r. rząd zmienił ustawę o radiofonii i telewizji. Według nowelizacji 19 podmiotów publicznego nadawcy (TVP, Polskie Radio i 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia) ustala z przewodniczącym KRRiT kartę powinności. To dokument, który ma określać projekty do realizacji w ramach misji publicznej oraz plan ich finansowania (zarówno ze środków publicznych, jak i wpływów z działalności komercyjnej). Nadawcy projekt takiego planu na kolejny rok powinni przekazać do KRRiT do końca kwietnia, a jego ostateczna wersja musi zostać uzgodniona i opublikowana do końca listopada. Na podstawie tych planów Krajowa Rada przekazuje nadawcom środki z abonamentu radiowo-telewizyjnego.
W opublikowanym w środę (31 maja) sprawozdaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za 2022 r. można m.in. sprawdzić, czy publiczny nadawca wywiązał się z zapisów w karcie powinności. Spośród czterech anten Polskiego Radia, które emitują swój program w analogowym eterze, wszystkie wywiązały się z zapisów. Natomiast jeśli chodzi o plan programowo-finansowy zatwierdzony przez publicznego nadawcę na 2022 r. nie został on w pełni zrealizowany.
Odstępstwa w zeszłym roku stwierdzono tylko na dwóch antenach. „W Programie Trzecim niższy od planowanego był udział audycji publicystycznych, które zajęły 18,4 proc. zamiast planowanych 24,5 proc. rocznego czasu nadawania (mniej o 532 godziny w ciągu roku), natomiast w programie Polskiego Radia 24 udział audycji poświęconych kulturze wyniósł 2,3 proc. rocznego czasu zamiast 3,6 proc. (mniej o 117 godzin w ciągu roku). Pozostałe kategorie nadane w tych programach miały wymiar zgodny z planem lub wyższy. Roczny udział słowa w Programie Trzecim był mniejszy w stosunku do planu, zamiast 43,6 proc. zrealizowano 39,3 proc. (mniej o 372 godziny rocznie). Dokonane obniżenie było stosunkowo niewielkie i nie wpłynęło na realizację planu. Z kolei w programie Polskiego Radia 24 zwiększono udział słowa z 95 proc. rocznego czasu na 97,7 proc. (więcej o 232 godziny rocznie)” – czytamy w dokumencie KRRiT.
Zarówno Jedynka, jak i Dwójka zrealizowały plan programowy zgodnie z wersją zatwierdzoną przez KRRiT.
Polskie Radio zmniejsza budżet Trójki
Jak już wcześniej informowaliśmy, w tym roku wydatki na premierowe treści w Polskim Radiu 24 mają być o 10 mln zł wyższe niż w Trójce. Budżet ramówki PR24 w ciągu kilku lat urósł o ponad 20 mln zł. Polskie Radio na audycje w ramach misji publicznej zamierza przeznaczyć 291,9 mln zł, z czego jedynie 13,9 mln sfinansuje z reklam.
W Trójce realizacja treści wypełniających misję publiczną ma kosztować w 2023 r. 41,32 mln zł, najwięcej przypadnie na kulturę (14,66 mln zł) i publicystykę (12,46 mln zł). Budżet ramówkowy stacji jest o kilka mln zł niższy niż w poprzednich latach – w 2021 r. wyniósł 48,73 mln zł (14,9 mln zł na treści kulturalne, 14,48 mln zł na publicystyczne, 10,24 mln zł na newsowe), w 2020 r. było to 45,85 mln zł, rok wcześniej 43,74 mln zł, a w 2018 r. – 44,63 mln zł.
Za to koszty ramówki Polskiego Radia 24 w ciągu pięciu lat poszły w górę o prawie połowę. W 2018 roku wynosiły 27,33 mln zł, rok później 31,23 mln zł, w 2020 roku 32,81 mln zł, a w 2021 – 39,68 mln zł. Natomiast w br. zaplanowano 51,31 mln zł, z czego 42,29 mln zł ma pójść na treści informacyjne, a 6,3 mln zł na publicystykę.
Według ostatniego badania słuchalności Radio Track w okresie między lutym a kwietniem 2023 r. udział Trójki w rynku słuchalności wyniósł 2 proc. Rok wcześniej stacja miała 1,9 proc., dwa lata temu – 2,3 proc., a w analogicznym okresie w 2017 r. – 7,2 proc.