Związkowcy z Agory rozmawiali o zachowaniu miejsc pracy po zmianie struktury spółki

Siedziba Agory, Warszawa ul. Czerska

Jakie będą losy pracowników „Gazety Wyborczej” po zmianie struktury organizacyjnej Agory, a także co z systemem zapobiegania niepożądanym zachowaniom w firmie – nad tym zastanawiali się w sobotę członkowie Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w Agorze i Inforadiu. – To było nasze pierwsze spotkanie, rozmawialiśmy więc także o tym, czym zajmowaliśmy się od czasu wybrania nowego zarządu – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Natalia Mazur, szefowa związku.

Nowe władze Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w Agorze i Inforadiu wybrane zostały w marcu br. – Od tego czasu nie mieliśmy okazji, by spotkać się, poznać i porozmawiać z członkami o tym wszystkim, co robimy i co będziemy robili – mówi nam Natalia Mazur. Taka okazja nadarzyła się w sobotę, gdy do Warszawy przyjechali członkowie związku z całej Polski.

Tematem numer jeden podczas spotkania było wydzielenie do osobnych spółek niektórych pionów Agory, by w ten sposób stworzyć nową strukturę. Prace nad tym trwają w Agorze już od marca br.. Podczas sobotniego spotkania obecny był współpracujący ze związkowcami prawnik, który wyjaśniał zawiłości procedury.

Jeszcze przed spotkaniem związkowcy zapowiadali, że rozmawiać będą także i o tym, że – ich zdaniem – ważne jest dopilnowanie, by to „Gazeta Wyborcza” miała zapewnione dominujące (i należące się jej) miejsce w nowej strukturze. Na to jednak ostatecznie nie starczyło w sobotę czasu. Rozmawiano za to o obawach pracowników Grupy Radiowej, którzy po ostatnich zmianach (połączenie z Eurozetem) dołączyli do „Solidarności”.

Co z miejscami pracy po zmianach?

Ale przybyłych związkowców interesowało także, co stanie się z pracownikami „Gazety Wyborczej” i innych wydzielonych spółek po restrukturyzacji. – To typowe obawy: ludzie zawsze boją się utraty miejsc pracy w przypadku tak dużych zmian, jak ta czekająca Agorę. Ludzie więc pytali, czy nie będzie zwolnień, a my zapewnialiśmy, że ze strony zarządu Agory nie popłynął w naszym kierunku żaden komunikat podobnej treści. Jak będzie – nie wiemy, ale wiadomo, zwolnień nigdy się nie zapowiada z dużym wyprzedzeniem – komentuje Natalia Mazur.

W przedzjazdowym komunikacie podkreślono, że zarząd spółki zobowiązał się konsultować ze związkami kroki podejmowane podczas prac nad wydzieleniem. – Liczymy na spotkanie z zarządem w tej sprawie, nie znamy jeszcze jego terminu – słyszymy.

Innym tematem, który stanął na forum sobotniego zjazdu, byłą sprawa wypracowywania w firmie procedur antymobbingowych. „Przez ostatnie dwa lata próbowaliśmy stworzyć w naszej firmie system, który będzie zapobiegał zachowaniom niepożądanym. Niestety nasze starania nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zarząd Agory odrzucał kolejne propozycje i z początkowych ustaleń nie zostało już nic” – czytamy w komunikacie. I dalej: „To bardzo dziwne, bo miało być „nowe otwarcie”. W naszej firmie nastąpiły różne zmiany kadrowe i bez najmniejszej przesady można powiedzieć, że w kwestii zapobiegania zachowaniom niepożądanym nic się nie poprawiło”.

Na czym polegać ma restrukturyzacja

Pod koniec marca br. walne zgromadzenie Agory przyjęło uchwały pozwalające wydzielić do osobnych spółek niektóre piony biznesowe firmy, m.in. „Gazetę Wyborczą”, grupę Gazeta.pl i wydawnictwo książkowo-płytowe. Reorganizacja może zostać przeprowadzona w ciągu półtora roku.

Do osobnych spółek mogą zostać wydzielone: Wydawnictwo Agora (wraz z księgarniami internetowymi Publio.pl i Kulturalnysklep.pl, liniami biznesowymi Ale!, Agora Muzyka i Agora Digital Music), Gazeta.pl (razem ze wszystkimi swoimi sekcjami, a także powiązanymi serwisami, m.in. Sport.pl, Moto.pl i Plotek.pl), „Gazeta Wyborcza” (razem z portalami Wyborcza.pl, Wyborcza.biz, miesięcznikami „Książki. Magazyn do Czytania” i „Wysokie Obcasy Extra”, działalnością poligraficzną, archiwum i agencją fotograficzną oraz organizacją m.in. Olsztyn Green Festival, CoJestGrane, Rzeszów Festival), a także obsługa informatyczna spółek z grupy kapitałowej Agora, zarządzanie zasobami personalnymi Agory, obsługa finansowo-księgowa Agory oraz zarządzanie siedzibą główną i flotą samochodową Agory.

W czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, z czego prawie połowa to koszty odpisów.

Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w ostatnim kwartale 2022 r. zmniejszyła się o ponad 2 proc. do 38,6 mln zł. Wzrosły wpływy ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, przy spadku przychodów ze sprzedaży tradycyjnych wydań. Wyborcza.pl zamknęła 2022 r z liczbą aktywnych subskrypcji powyżej 303,7 tys.