Trzecia fala badania obejmuje pomiar od 5 sierpnia 2022 do 28 lutego 2023. W tym czasie przeprowadzono prawie 80 tys. wywiadów telefonicznych.
W opisie drugiej fali badania KIM podawano, że w raporcie prezentowane są dane dla lokalnych stacji kablowych. „Zestawienie nie obejmuje zatem stacji telewizji naziemnej, nadających na lokalnych multipleksach” – poinformowano. Po pytaniach „Presserwisu” część tego typu stacji dodano do raportu. Są one uwzględniane także w wynikach trzeciej fali.
W badaniu nadal nie ma jednak czołowych stacji z województwa śląskiego – TVS z Katowic i TVT z Rybnika. Obie nadają także naziemnie. „Presserwis” zapytał KIM, dlaczego w badaniu w dalszym ciągu brakuje TVS i TVT. Odpowiedzi jednak nie otrzymaliśmy.
Nadawcy obu stacji o ich braku w zestawieniu KIM dowiedzieli się dopiero od nas.
Korespondencja z KIM nic nie dała
– Będziemy zabiegać o to, żeby zaprezentować naszą stację w Krajowym Instytucie Mediów. Mamy duży zasięg techniczny, ok. 69 proc. łącznie w skali całego kraju, 90 proc. w kablówkach i platformach satelitarnych i 12 proc. naziemnie (stacja nadaje tą drogą w województwie śląskim – przyp. red.). Warto zaznaczyć, że mamy ofertę informacyjną dotyczącą Śląska, np. w ramach naszego serwisu „Silesia Flesz” – mówi Małgorzata Piechoczek, dyrektorka TVS.
Z kolei Roman Olma, prezes zarządu TVT, stwierdza: – Korespondowaliśmy w tej sprawie z KIM, byliśmy też na spotkaniu w siedzibie instytutu w Warszawie, ale ostatecznie – jak widać – nie trafiliśmy do badania. Oczywiście będziemy zabiegać o to, żeby się w nim znaleźć.
W ostatnim czasie TVT znacząco zwiększył zasięg naziemny. Dzięki nowej lokalizacji nadajnika i jego większej mocy dociera teraz do widzów w całym województwie śląskim i na granice województw ościennych.
Słowo „regionalna” niemile widziane
W trzeciej fali badania najpopularniejsze prywatne telewizje lokalne w skali całego kraju to: Telewizja WTK z Poznania – 6,7 proc. (procentowy udział widzów poszczególnych stacji w ogóle widzów stacji lokalnych), czyli tyle samo, co w drugiej fali, Lubelska.tv – 6,7 proc. (wzrost z 6,2 proc.), TV Olsztyn – 6,1 proc. (bez zmian), TV Toya z Łodzi – 3,1 proc. (wzrost z 3 proc.) oraz TV Asta z Piły – 3 proc. (spadek z 4,2 proc.).
Najpopularniejsze stacje w podziale na województwa to:
- Telewizja WTK (wielkopolskie),
- Echo 24 (dolnośląskie),
- TV Zabrze (śląskie),
- Lubelska.tv (lubelskie),
- PTV Płocka Telewizja/TVM Telewizja Mazowsze (mazowieckie),
- TV Olsztyn (warmińsko-mazurskie),
- Telewizja Toya (łódzkie),
- TV Podkarpacka (podkarpackie),
- TV Toruń (kujawsko-pomorskie),
- Zachodniopomorska Telewizja (zachodniopomorskie),
- Teletop Telewizja Gorzów (lubuskie),
- Starnowa.pl (małopolskie),
- TV Podlasie (podlaskie),
- TV Kaszuby (pomorskie),
- TV Świętokrzyska (świętokrzyskie),
- TV Pogranicze (opolskie, w tym województwie to jedyna stacja w głównym rankingu).
W głównych wynikach, tak jak w drugiej fali, nie są prezentowane stacje zawierające w nazwie słowo „regionalna”. „Generyczność nazwy i podobieństwo do regionalnych stacji TVP powoduje niejednoznaczność interpretacyjną wyników” – poinformował KIM.
Badania KIM od początku z błędami
Z najnowszej fali wynika, że liczba osób w wieku piętnastu i więcej lat, które oglądały przynajmniej jedną stację telewizji lokalnej, to 5,2 mln, a całkowity zasięg oglądalności telewizji lokalnych wyniósł 7,8 mln.
Pierwszą falę badania przeprowadzono od 5 sierpnia do 16 września (ponad 16 tys. wywiadów), a jej wyniki przedstawiono na początku października 2022 na konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE) w Toruniu. Badanie od początku zawierało jednak błędy i było krytykowane przez przedstawicieli telewizji lokalnych.
Krajowy Instytut Mediów pomiar oglądalności telewizyjnych kanałów lokalnych rozpoczął na zlecenie KRRiT. Stacje w nim obecne nie płacą za badanie. Pomiar jest prowadzony metodą znaną z mierzenia słuchalności radia (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny). To oznacza, że respondent podaje swój kod pocztowy, a osoba przeprowadzająca wywiad, po wpisaniu kodu do systemu, może odczytać mu przygotowaną wcześniej listę kanałów.
Lokalne telewizje w większości nie są mierzone przez Nielsen Media (jak stacje ogólnopolskie) ze względu na ich niewielki zasięg i wysokie koszty pomiaru. W panelu Nielsena jest jednak np. kanał TVS. W marcu w skali całej Polski miał średnio 0,3 proc. udziału w grupie ogólnej 4+, po wzroście z 0,25 proc. rok wcześniej.