Ponad połowa polskich telewidzów, w tym blisko 2/3 odbiorców telewizji naziemnej, docenia kierunek zmian, jakie zachodzą w naziemnej telewizji cyfrowej.
Widzowie naziemni doceniają, że NTC zawiera więcej kanałów, oferuje wysoką jakość odbioru, ma dobrą ofertę newsową. Mniej usatysfakcjonowani są ofertą serialową, filmową, dziecięcą czy sportową, jaką oferują kanały naziemne.
33 proc. badanych brakuje zagranicznych filmów, po 25 proc. – polskich filmów i zagranicznych seriali, a 24 proc. – sportu.
Respondenci na swoim multipleksie marzeń chcieliby oglądać HBO (20 proc.), Discovery Channel (17 proc.), National Geographic (17 proc.), Canal+ (13 proc.) i TVN 24 (13 proc.).
Spośród kanałów obecnych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej widzowie najbardziej cenią Polsat (81 proc.), który ma niewielką przewagę nad TVN (79 proc.). Pierwszą piątkę uzupełniają TVN Siedem, Super Polsat i TV Puls. Widzowie naziemni, których oferta ograniczona jest wyłącznie do stacji bezpłatnych, na drugim miejscu za Polsatem (82 proc.) stawiają TV Puls (75 proc.).
Gdyby doszło do zmian w ofercie naziemnej i miałyby z niej zniknąć jakieś stacje, widzów najbardziej brakowałoby TVN (41 proc.) i Polsatu (40 proc.).
Z kolei kanałami, które widzowie zamieniliby na inne, byłaby przede wszystkim TV Trwam (37 proc.), a dalej: TVP Info (19 proc.), TVP 1 (18 proc.), Polo TV (17 proc.) i TVP 2 (11 proc.).
Badanie pokazuje również, że 16 proc. aktualnych widzów naziemnych (w 2021 roku – 19 proc.) myślało w ciągu ostatniego roku o zakupie abonamentu u operatora płatnej TV. Wavemaker przypomina jednak, że ostatnie dwa lata przyniosły według badania założycielskiego Nielsena lekki wzrost odsetka klientów płatnych operatorów. Stąd też nieco mniejsza baza gospodarstw naziemnych, które mogłyby się nad zakupem abonamentu w kablówce czy platformie cyfrowej zastanawiać.
Blisko 30 proc. widzów naziemnych, którzy nie biorą pod uwagę kupienia abonamentu w płatnej TV, mówi, że powodem jest abonament w Netflixie, HBO Max czy Playerze, którzy zaspokaja ich potrzeby jako widzów.
Badanie „Projekt Cyfrowizja VII agencja Wavemaker” realizowała na przełomie lutego i marca 2023 roku metodą CAWI na grupie 1,5 telewidzów powyżej 16 lat z dostępem do internetu.