Prezes Agnieszka Kamińska i jej współpracownicy podczas posiedzenia Rady Mediów Narodowych przedstawili strategię „Polskie Radio 2.0. Współczesny odbiorca – nowoczesne radio”. Członek RMN Robert Kwiatkowski informuje Wirtualnemedia.pl, że nadawca publiczny chce rozwijać się w kierunku DAB+ i planuje nową aplikację m.in. na telewizory Smart TV.
RMN w ostatnich miesiącach organizuje wyjazdowe posiedzenia w siedzibach mediów publicznych. W lutym członkowie gremium odwiedzili Telewizję Polską. Prezes Mateusz Matyszkowicz wraz ze współpracownikami poinformowali, że nadawca publiczny chce być liderem rynku B-VoD (Broadcaster Video on Demand), czyli mieć przewagę nad Playerem czy Polsat Box Go.
„Będą rozwijać się w kierunku DAB-owskim”
We wtorek analogiczne posiedzenie odbyło się w Polskim Radiu.
– Wzięła w nim udział prezes Agnieszka Kamińska. Odbyła się prezentacja strategii technologicznej Polskiego Radia. Będą rozwijać się w kierunku DAB-owskim. Do końca 2024 roku mają zwiększyć pokrycie ludnościowe z ponad 60 do blisko 80 proc. Przedstawiciele Polskiego Radia byli pytani o liczbę osób z odbiornikami DAB+. Odpowiedzieli, że nie więcej niż 3 proc. Mamy 14 milionów gospodarstw domowych, więc to praktycznie nic. Co z tego, że jest pokrycie ludnościowe, skoro nikt tego praktycznie nie słucha? Nie ma odbiorników – relacjonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski, zasiadający w Radzie Mediów Narodowych.
Przed miesiącem Polskie Radio rozpisało przetarg na dalszą emisję i zwiększenie zasięgu multipleksu DAB+. Poprzedni unieważniono. Nadawca publiczny i rozgłośnie regionalne chciały przeznaczyć na rozszerzenie zasięgu 12 mln zł, a Emitel chciał 40 mln zł. Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+. Z badania Radio Track wynika, że w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy radiowej Jedynki wyniosła w przypadku FM 1,37 mln, drogą internetową 50 tys., przez dekoder telewizji cyfrowej 25 tys., a metodą DAB+ 11 tys. W przypadku Trójki to odpowiednio: 684 tys., 46 tys., 8 tys. i 6 tys., Polskiego Radia 24 104 tys., 45 tys., 3 tys. i 4 tys.
DAB+ jak inwestycja w dorożki?
Multipleks Polskiego Radia obejmuje: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Polskie Radio 24, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne. W wybranych lokalizacjach w Polsce działają jeszcze multipleksy lokalne i eksperymentalne. W zeszłym roku zawieszono konkurs na miejsca w ogólnopolskim multipleksie DAB+. Zainteresowani nadawcy chcą najpierw pozwać jego operatora, ale Urząd Komunikacji Elektronicznej nie spieszy się z jego wyłonieniem. Wielu nadawców komercyjnych uważa DAB+ za przestarzałą i nieefektywną technologię. Uważają, że cyfryzacja powinna być oparta na internecie.
– Dyskusja o DAB+ zaczęła się od dyskusji na temat problemów zasięgowych Polskiego Radia 24. Dobry zasięg tak naprawdę ma tylko Jedynka i Trójka. Tłumaczono, że trwają starania o nowe częstotliwości. To jednak nie kompetencje Rady Mediów Narodowych, tylko Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Na tyle tych problemów wypłynęła sprawa DAB+ jako rozwiązanie tej bolączki. Pod warunkiem, że będą urządzenia. One są drogie i niepopularne. Istnieje technologia wytwarzania dorożek i można je kupić. Nie są jednak popularne, bo ludzie wolą samochody i rowery – tłumaczy Kwiatkowski.
Z opublikowanego na stronie KRRiT projektu Karty Powinności Polskiego Radia wynika, że Czwórka miała kosztować w 2022 roku blisko 21,1 mln zł, Polskie Radio Chopin 6,8 mln zł, Polskie Radio Dzieciom 11,3 mln zł, Polskie Radio Kierowców 10,0 mln zł.
Z badania Radio Track wynika, że średnia dzienna liczba słuchaczy wszystkich stacji Polskiego Radia w DAB+ w 2021 roku wyniosła 27 tys. osób.
Najchętniej słuchaną stacją była Jedynka (9 tys.), kolejne miejsca zajęły: Trójka (6 tys.), Polskie Radio 24 (5 tys.), Dwójka (4 tys.), Polskie Radio Chopin (3 tys.), Czwórka (2 tys.). Najgorzej poradziły sobie Polskie Radio Dzieciom i Polskie Radio Kierowców (1 tys.).
Nowa aplikacja w streamingu
Choć Polskie Radio chce inwestować w DAB+, to nie zapomina o streamingu. – Przekazano nam informacje o aplikacjach: Jedynka, Dwójka, Trójka i Czwórka. Będą migrować z aplikacji Polskie Radio, która ma słabe oceny do horyzontalnej aplikacji Moje Polskie Radio, czyli Polskie Radio 2.0. Chcą to przeprowadzić do końca roku. Wspomniano, że będzie dostępna także na Smart TV. Pracują nad takim kierunkiem, moim zdaniem słusznym. Pytałem o podcasty i zainteresowanie nimi rośnie, ale nie za pośrednictwem stron i aplikacji Polskiego Radia, tylko w Spotify – zauważa Kwiatkowski.
Obecnie w Smart TV królują treści wideo. Wśród najpopularniejszych serwisów streamingowych dostępnych na telewizorach i przystawkach z Android TV, Tizen i WebOS są YouTube, Netflix, Disney+, HBO Max, Player, TVP VOD, Canal+ online, Amazon Prime Video, Polsat Box Go czy Viaplay. Fani muzyki mogą skorzystać ze Spotify. Stacje radiowe z całego świata oferują aplikacje typu TuneIn czy myTuner. W ich ofercie są rozgłośnie Polskiego Radia.
W sklepie Google Play nie brakuje też aplikacji poszczególnych nadawców radiowych. To na przykład Radio Padova, która pozwala nie tylko na odtwarzanie stacji, ale także oglądanie obrazu ze studia. Szwajcarski nadawca publiczny udostępnia aplikację Play SRF, gdzie są dostępne streamy jego kanałów telewizyjnych i stacji radiowych. Na urządzeniach z Android TV znajdziemy też m.in. aplikację Sveriges Radio, szwedzkiego nadawcy publicznego.
W ub.r. Polskie Radio zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka – spadek o 30 proc. Na koniec 2021 roku nadawca zatrudniał etatowo 1 320 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej.