Prezes Agnieszka Kamińska przedstawi plan „Polskie Radio 2.0”

Agnieszka Kamińska

Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański zwołał posiedzenie na 25 kwietnia. Odbędzie się ono w siedzibie Polskiego Radia. W planie jest informacja zarządu zatytułowana „Polskie Radio 2.0. Współczesny odbiorca – nowoczesne radio”.

Posiedzenie odbędzie się w budynku przy Alei Niepodległości w Sali Konferencyjnej im. Zygmunta Chamca. Kamińska stanowi jednoosobowy zarząd Polskiego Radia od stycznia 2020 roku. Zastąpiła na tym stanowisku Andrzeja Rogoyskiego. W lutym 2022 roku została ponownie wybrana na to stanowisko. Opozycyjni członkowie RMN zabiegali o przeprowadzenie konkursu, ale ich wniosek został wówczas odrzucony.

Zasiadający wtedy w Radzie Juliusz Braun twierdził, że Kamińska podczas posiedzenia chwaliła się osiągnięciami z pierwszych dwóch lat urzędowania. – Nie są mi znane sukcesy pani prezes Agnieszki Kamińskiej. Polskie Radio jest w zapaści, a jedną z osób, które są temu winne jest właśnie pani prezes. To zła wiadomość dla słuchaczy Polskiego Radia. Dziś RMN wzięła na siebie winę za fatalne wyniki w Polskim Radiu – skomentował Marek Suski, przewodniczący Rady Programowej Polskiego Radia i zarazem poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Wcześniej analogiczny plan przedstawił prezes TVP

21 lutego odbyło się podobne do zapowiadanego posiedzenie Rady Mediów Narodowych, ale w centrali Telewizji Polskiej. Zarząd, w którego skład wchodzi tylko prezes Mateusz Matyszkowicz, przedstawił informację na temat perspektywy rozwoju telewizji publicznej w związku ze zmianami w konsumpcji mediów na świecie.

– Prezes Matyszkowicz i jego współpracownicy mówili, że Telewizja Polska chciałaby zostać liderem rynku B-VoD, czyli Broadcaster VOD. Przedstawili analizę, z której wynikało, że absolutnym liderem na rynku platform streamingowych jest w Polsce Netflix, który ma ponad połowę udziału w rynku. Pytałem jaki mają plan prześcignięcia w Polsce Netfliksa. Okazało się, że Netflix jest w innej kategorii, czyli Subscription VoD (S-VoD), a oni chcą być liderem w kategorii B-VoD. Chcą się zmierzyć z Playerem i Polsat Box Go i temu podobnymi serwisami – relacjonował w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski z Rady Mediów Narodowych.

Rada Mediów Narodowych została powołana głosami Prawa i Sprawiedliwości w 2016 roku. Do jej obowiązku należy kształtowanie składów osobowych zarządów i rad nadzorczych spółek publicznej radiofonii i telewizji, a także Polskiej Agencji Prasowej, wyrażanie zgody na powołanie dyrektora oddziału terenowego TVP, powoływanie członków rad programowych, zatwierdzanie minimalnego udziału audycji tworzonych przez terenowe oddziały TVP na antenach ogólnopolskich, zmiany w statutach publicznych mediów oraz pozostała działalność uchwałodawcza. W skład RMN wchodzą politycy związani z PiS-em (przewodniczący Krzysztof Czabański, Joanna Lichocka, Piotr Babinetz), a także związani z opozycją (Robert Kwiatkowski, Marek Rutka).

W 2022 roku Rada Mediów Narodowych kosztowała podatników 968, 9 tys., czyli o blisko 40 tys. więcej niż w 2021 roku.