Dziennikarze i redaktorzy „Rzeczpospolitej” oraz „Parkietu” (oba dzienniki wydaje Gremi Media) otrzymali w środę od swoich szefów zalecenia w sprawie ich aktywności w mediach społecznościowych. Nie wolno im atakować osób publicznych, polityków, innych mediów i dziennikarzy. To jedna z konsekwencji burzy, jaka także w mediach społecznościowych rozpętała się po publikacji w „Rz” tekstu Jacka Kurskiego.
Chociaż o konieczności ustalenia wspólnych zasad korzystania z mediów społecznościowych w redakcjach dzienników Gremi Media mówiono od dawna, to dopiero kryzys wizerunkowy spowodowany opublikowaniem tekstu Jacka Kurskiego w środowym wydaniu „Rzeczpospolitej” spowodował, że do skrzynek mailowych redaktorów i dziennikarzy trafiły ostateczne zalecenia. Mają o nich pamiętać przy tworzeniu wpisów na Facebooku, Twitterze czy Instagramie.
Komentarze traktowane jako stanowisko redakcji
Po pierwsze – dziennikarze Gremi Media mają przede wszystkim publikować w mediach wydawnictwa, dla którego pracują, a nie analizować i komentować w mediach społecznościowych. Po drugie – nie mogą zapominać, że są osobami publicznymi i ich komentarze do bieżących wydarzeń przez użytkowników mediów społecznościowych są traktowane jako stanowisko redakcji; dlatego poza wpisami prywatnymi (w granicach „dobrego smaku i przyzwoitości”), nie powinni publikować niczego, co nie mogłoby być opublikowane w gazetach lub serwisach wydawcy.
„Czyli nie używamy słów obraźliwych, nie ferujemy osądów i nie komentujemy w sposób, którego sami nie wykorzystalibyśmy w pracy redakcyjnej” – sprecyzowano w zaleceniach. Dziennikarze nie powinni też dyskutować z użytkownikami występującymi pod pseudonimami i z botami.
„Nie atakujemy osób publicznych, polityków, innych mediów i dziennikarzy; natomiast merytorycznie, polemicznie, krytycznie lub aprobatywnie odnosimy się do ich komunikatów” – stanowi ostatnie zalecenie.
Na Twitterze „Rzeczpospolita” ma ponad 330 tys. obserwujących, na Instagramie – 18 tys., a na Facebooku 150 tys. polubień.
„Parkiet” ma 25 tys. obserwujących na Twitterze i 44 tys. polubień na Facebooku.