W ramach postępowania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalił, że przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną lub dwie usługi dodatkowe. Nie pytał użytkowników o zgodę na ich włączenie.
Chodzi o program antywirusowy „Ochrona Internetu” oraz usługę odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach – „Serwis Ipla 3 z 3”. UOKIK podkreśla, że były one składową częścią większości ofert promocyjnych i konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierania umowy, niezależnie od tego czy byli nimi zainteresowani. Taką możliwość mieli dopiero później. Ponadto to na nich ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem darmowego okresu korzystania, jeśli nie chcieli za nie płacić.
– Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy – podkreślił w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Klienci Cyfrowego Polsatu mają dostać zwrot trzech pierwszych opłat
Zgodnie z decyzją prezes UOKiK klientom Cyfrowego Polsatu przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury.
Ponadto nakazano firmie rozpatrzenie i uwzględnienie w całości dotychczasowych reklamacji w sprawie tych usług – złożonych zarówno przez obecnych, jak i byłych klientów,.
Cyfrowy Polsat ma też poinformować o decyzji prezesa UOKiK abonentów w indywidualnej korespondencji, na swojej stronie internetowej i profilach na Facebooku i Twitterze.
Decyzja jest nieprawomocna. Cyfrowy Polsat może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK
Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie. Jesienią ub.r. decyzję o grzywnach podtrzymał Sąd Apelacyjny.
Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.
Jesienią 2021 roku Sąd Apelacyjny utrzymał kary w wysokości ponad 18 mln zł nałożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku. Natomiast Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd w kampanii „Power LTE”.
Na początku ub.r. SOKiK utrzymał karę w wysokości 34,9 mln zł nałożoną na Cyfrowy Polsat za to, że w czasie piłkarskiego Euro 2016, z którego transmisje oferował w systemie pay-per view, utrudniał swoim klientom dostęp do dwóch niemieckich kanałów pokazujących mecze z tego turnieju.
Z kolei Sąd Apelacyjny obniżył z 50,63 do 16,81 mln zł grzywnę nałożoną na Polkomtel przez prezesa UOKiK za pobieranie od klientów dodatkowych opłat za pobieranie treści audio i wideo.