Do naziemnego MUX-8 trafią trzy kanały tematyczne

Antena do naziemnej telewizji cyfrowej

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podczas środowego posiedzenia uzgodniła treść ogłoszenia dotyczącego konkursu na wolne miejsca na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Zasiadający w KRRiT prof. Tadeusz Kowalski informuje Wirtualnemedia.pl, że mają tam trafić trzy wyspecjalizowane kanały.

KRRiT przygotowuje się do konkursu dotyczącego wolnych miejsc w MUX-8 po tym jak multipleks ten opuściła Telewizja Polska. Kanały TVP Kultura i TVP Kobieta są teraz nadawane za pomocą MUX-6, który do niedawna miał charakter eksperymentalny. W skład MUX-8 wchodzą: Nowa TV, Zoom TV, telewizja WP i Metro. W ósmym multipleksie, który na razie nie musi przechodzić na nowszy standard DVB-T2/HEVC, może się zmieścić jeszcze jedna stacja w wysokiej rozdzielczości i jedna w standardowej lub trzy kanały w SD. W lutym przewodniczący KRRiT Maciej Świrski wezwał podmioty zainteresowane emisją naziemną do udziału w nieformalnych konsultacjach. Miały określić jakie stacje chciałyby zaoferować na multipleksie.

14 propozycji na kanały telewizyjne

Do KRRiT wpłynęło 14 propozycji na kanały telewizyjne. Aż trzy zgłoszenia dotyczą kanałów filmowo-serialowych. Pierwsza z takich stacji miałaby mieć charakter „filmowo-rozrywkowy, skierowany do grupy wiekowej 12-59”. Inny projekt ma być „serialowo – filmowy”. W jego ofercie mają znaleźć się „filmy fabularne polskie i zagraniczne, seriale zagraniczne, edukacja o sztuce filmowej”. Wpłynęła też propozycja na „kanał filmowo-serialowy, skierowany do grupy wiekowej 45-65+”.

Zaproponowano także kanały: „uniwersalny – rozrywkowy pop kulturowy – z możliwością modyfikacji nadawanego programu”, „wyspecjalizowany – poświęcony wartościom chrześcijańskim, rodzinnym, wspierający przywiązanie do tradycji i historii”, „rozrywkowy, z uwzględnieniem tematyki regionów i oczekiwań generacji 50+”, „lifestylowy – poświęcony zdrowemu trybowi życia”, „dla dzieci 3-6 lat – prezentujący mądre i bezpieczne seriale i edukacja”, „muzyczny – prezentujący tzw. złote przeboje i muzykę klasyczną”, „ogólnorozrywkowy – „historie prawdziwych ludzi”, skierowany do grupy wiekowej 45-65+” i „pop-up – rozrywkowy – kanał o tematyce „sezonowej”, skierowany do grupy wiekowej 4+”.

Właściciel Grupy MWE Michał Winnicki zdradził Wirtualnemedia.pl, że zaproponował 3 wyspecjalizowane kanały. Także Leszek Kułak, przewodniczący rady nadzorczej Red Carpet Media Group, która jest nadawcą Red Carpet TV i RedTop TV, wziął udział w konsultacjach. Zarekomendował jeden istniejący kanał ze zmodyfikowaną linią programową oraz stację filmowo-serialową. Pozostali uczestnicy konsultacji nie ujawniają się. Zainteresowanie konkursem wyrazili jednak nadawcy TV Republika oraz spółki TV MN (Telewizja Media Narodowe), która czeka na koncesję pozwalającą na emisję w sieciach kablowych.

Bez kolejnych stacji uniwersalnych

KRRiT nie zamierza w ogłoszeniu wskazywać tematyki, której mają dotyczyć kanały ubiegające się o miejsca w MUX-8.

– Chodzi o treść ogłoszenia w konkursie na zagospodarowanie multipleksu ósmego trzema kanałami wyspecjalizowanymi. My oczekujemy propozycji od rynku. Nie jest określony charakter programów wyspecjalizowanych. Muszą być po prostu wyspecjalizowane, a nie uniwersalne. Sami nadawcy mogą decydować o jakiej tematyce treści chcą nadawać – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl prof. Tadeusz Kowalski, opozycyjny członek KRRiT.

Jego zdaniem postępowanie ma zostać przeprowadzone szybko. – Konkurs ruszy lada dzień. Jest decyzja, treść ogłoszenia jest ustalona. Pewnie zaraz po świętach ukaże się ogłoszenie, które będzie zawierało konkretne terminy. Nadawcy będą mogli złożyć swoje dokumenty, stosownie do wymogów ogłoszenia. Odbędzie się wówczas postępowanie konkursowe – mówi prof. Kowalski.

Wpływ na konkurs może mieć Urząd Komunikacji Elektronicznej. Jesienią operator multipleksów Emitel wystąpił do UKE o zmianę decyzji rezerwacyjnej MUX-8, która pozwoli na pojawienie się tam nowych stacji. Urząd ciągle jej nie podjął. – Ogłoszenie zostanie ostatecznie opublikowane dopiero po uzgodnieniu z prezesem UKE. Nie została określona tematyka wyspecjalizowania programu – relacjonuje posiedzenie Teresa Brykczyńska, rzecznik prasowy KRRiT.

Wysokie koszty emisji naziemnej

Ostatni konkurs na miejsce w ogólnopolskim multipleksie odbył się dwa lata temu, kiedy koncesję na MUX-1 utraciła ATM Rozrywka. Wówczas slotem zainteresowane były: DMAX (Discovery), Red Carpet TV (Red Carpet Media Group), Hi! TV (Wirtualna Polska Media), ATM Rozrywka (Grupa ATM), Tele Rozrywka (MWE Teleport), TVC Nostalgia (MWE Broadcast), CD Action TV (Gaming Tech Esports Media) i Polsat Edu (Telewizja Polsat). Ostatecznie miejsce wcześniej należące do ATM Rozrywka przypadło stacji Antena HD Michała Winnickiego.

TVN Warner Bros. Discovery za 10-letnią koncesję dla TVN7 musi łącznie zapłacić prawie 15 mln zł. Opłata wynosi 14.859.271 zł (+ opłaty prolongacyjne w zw. z płatnością w 10 ratach). Rocznie koncesja TVN7 kosztuje blisko 1,5 mln zł. Opłaty prolongacyjne są zróżnicowane w poszczególnych latach. Pochłoną od 63 tys. w 2023 roku do 568 tys. w 2031 roku. Do nich należy jeszcze doliczyć koszty emisji za pośrednictwem nadajników Emitela. Stacje z MUX-8, takie jak Zoom TV, WP, Metro, Nowa TV, płacą za takie usługi ponad 6 mln zł rocznie.