Po reportażu „Franciszkańska 3” najgłośniejsze w social mediach były media katolickie

Na Facebooku największe dyskusje wywoływały wpisy Radia Maryja

Reportaż Marcina Gutowskiego”Franciszkańska 3″ wyemitowany przez TVN24 wywołał w mediach społecznościowych skrajne emocje. Prześledził je Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Ponad 2,8 mln reakcji i 377 mln łącznego zasięgu w mediach społecznościowych osiągnęły posty i wypowiedzi związane z reportażem „Franciszkańska 3″, wyemitowanym w cyklu”Bielmo”. IBIMS prześledził okres od 1 do 14 marca, a więc również poprzedzający emisję materiału (6 marca). W tym czasie w mediach społecznościowych pojawiło się 486 tys. wypowiedzi oraz ponad 6,7 tys. publikacji redakcyjnych. Jednak do 5 marca dzienna liczba wypowiedzi wahała się między 2,5 tys. a 5 tys. Wystrzeliła dopiero po emisji reportażu, by 9 i 10 marca sięgnąć ponad 75 tys. wzmianek dziennie.

W sumie w ciągu dwóch tygodni najwięcej wzmianek o „Franciszkańskiej 3” pojawiło się Facebooku (ponad 281 tys.). Nieco mniej było ich na Twitterze (niemal 80,5 tys.) oraz kanale YouTube (prawie 60 tys.). Najwięcej polubień i komentarzy również wygenerował Facebook (ponad 1,8 mln polubień i ponad 288 tys. komentarzy). Największą liczbę udostępnień odnotował natomiast Twitter (niemal 70 tys.).

Ciekawie rozkłada się lista stron i profili, których materiały o reportażu wywołały najwięcej dyskusji. Najwięcej reakcji zebrały facebookowe profile Radia Maryja, TVP Info i Telewizji Trwam. Intensywne dyskusje toczyły się również pod postami profili Goniec.pl i Udostepnij.pl. Profile Mateusza Morawieckiego i Piotra Szumlewicza były popularniejsze niż profil PAP, OKO.press czy Gazeta.pl.

IBIMS prześledził też nastroje, jakie towarzyszyły dyskusjom. Negatywne zaczęły rosnąć od 3 marca, by osiągnąć kulminację w dniu emisji reportażu (było ich 42 proc.). Potem nieznacznie opadły. Nastroje pozytywne, również od 3 marca zaczęły maleć, by 6 marca spaść do 15,6 proc. Potem ich poziomy wyrównały się do niespełna 41 proc. negatywnych i 17,5 proc. pozytywnych. W wypowiedziach internautów, w kontekście pozytywnym, najczęściej pojawiły się stwierdzenia takie jak: „Ojciec Święty”, „wielki człowiek”, „obrzydliwy atak”, „autorytet moralny” czy „wielki Polak”. W kontekście negatywnym najczęściej używano określeń: „przestępstwo seksualne”, „przestępca seksualny”, „ofiara pedofilów”, „kodeks prawa kanonicznego”, „zły dotyk”, „surowa kara”, „tuszowanie pedofilii”, „ksiądz pedofil”, „tajemnica papieska”.

IBIMS prowadzi badania w zakresie skutecznego dotarcia do odbiorców w kanałach social media i internecie oraz analizy sentymentu i emocji w zakresie społecznych oczekiwań. Wspiera organizacje pożytku publicznego, jednostki samorządowe oraz instytucje komercyjne.