Rok po uruchomieniu regionalny portal Ślązag.pl (Media Operator) notuje około miliona UU oraz 4 mln PV miesięcznie i jest najważniejszym w internecie miejscem śląsko-zagłębiowskiej debaty. Z okazji urodzin redakcja przygotowała na ten weekend kilkanaście specjalnych materiałów. – Mam nadzieję, że nie zawiedliśmy naszych czytelników. Przez rok udało nam się zbudować zasięg bez uciekania się powszechnie już gdzie indziej stosowanych clickbaitów – mówi Marcin Zasada, redaktor naczelny serwisu Ślązag.pl.
Z okazji rocznicy Ślązag.pl (nazwa pochodzi od „Śląska i „Zagłębia”) przygotował 10 obszernych wywiadów ze znanymi postaciami ze Śląska i Zagłębia, ale również spoza tego regionu, lecz w jakiś sposób z nim związanych. Wśród rozmówców znaleźli się m.in. piłkarz Lukas Podolski, aktorka Grażyna Bułka, prof. Adam Gierek, muzyk Liroy, dziennikarz i reżyser Bogusław Wołoszański, aktor Dariusz Niebudek czy Jarosław Juszkiewicz – dziennikarz i głos polskich map Google.
– Do tego dochodzi publicystyka z wysokiej półki, czyli teksty zdobywcy Nike Zbigniewa Rokity i historyków Dariusza Zalegi oraz Romana Balczarka – mówi Marcin Zasada.
Przez rok portalowi Ślązag udało się zgromadzić sporo prestiżowych autorów. – Od samego początku naszą przewagę dostrzegałem właśnie w dobrym zestawie autorów – mówi Zasada. – Chciałem, żeby Ślązag był platformą dyskusji prawdziwych liderów opinii, z których zdaniem, jako społeczność, naprawdę się liczymy. Ludzi, którzy swoimi opiniami mają wpływ na konkretne decyzje. Jednocześnie chciałem, żeby ci liderzy widzieli sens zabierania u nas głosu.
Zasada przypomina, że do regularnie pojawiącego się w serwisie pisarza Zbigniewa Rokity, właśnie dołączył wybitny polski architekt Robert Konieczny. – Od początku publikuje u nas sędzia Jarosław Gwizdak, od niedawna prof. Robert Tomanek – ekonomista, były minister górnictwa Jerzy Markowski i ksiądz Jacek Siepsiak – dodaje Marcin Zasada. – Jest to więc spektrum szerokie. Ale ludzi, których chętnie bym gościł w Ślązagu, jest znacznie więcej.
W styczniu br. Ślązaga odwiedziło około miliona unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali 4 mln odsłon (dane: GA). Więcej niż co trzeci użytkownik wchodzi do serwisu przez stronę główną. – To znaczy, że przekonaliśmy odbiorców ambitniejszymi treściami, nie wspomagamy wyników żenującymi galeriami źle zaparkowanych samochodów – podkreśla Zasada.
Wyzwaniem dla portalu pozostaje rozwój form wideo. – One mają swoje miejsce w internecie, co pokazują przykłady z innych poważnych mediów. Ale chcemy je robić we własnym stylu, który już wypracowaliśmy, a który jest zdecydowanie inny, niż to co prezentują konkurencyjne tytuły – mówi Zasada. – Żyjemy w czasach, w których język nie nadąża za rzeczywistością. To głównie zasługa polityków i idącej za nimi propagandy. My staramy się patrzeć na tę rzeczywistość z większą ironią, sarkazmem bez szafowania wykrzyknikami i przesadą w nazywaniu rzeczy, które na to nie zasługują.
Ślazag.pl pod kierownictwem Marcina Zasady (wieloletniego dziennikarza politycznego „Dziennika Zachodniego”), powstał po tym, gdy Polska Press, do którego należy „DZ”, został znacjonalizowany przez Orlen. Zasada skompletował nowy zespół złożony w części z ludzi dawnego „Dziennika”. Pracują z nim m.in. Katarzyna Pachelska, była redaktorka „DZ” (jest wicenaczelną), Grzegorz Lisiecki, były wydawca „DZ” (sekretarz redakcji), Tomasz Borówka, były wydawca online w Polska Press, Patryk Osadnik, były reporter „DZ” (na stanowisku reportera).