Portal wKatowicach.eu ruszył w połowie stycznia 2022 roku i od początku zapowiadał uruchomienie studia mobilnego. Ostatecznie wóz trafił do redakcji w tym tygodniu.
– Studio mobilne to bus Renault Master, który rękami rzemieślnika został pozbawiony swojego środka i dziś wygląda zupełnie inaczej. Dlatego też trochę trwało jego wykończenie – mówi „Presserwisowi” redaktor naczelny portalu Kamil Zatoński. – Zdemontowano fabryczną zabudowę i zamontowano akustyczno-termiczne wnętrze, wyposażenie w postaci ledowego oświetlenia, klimatyzację, ogrzewanie, dodatkowe zasilanie, kanapy i inne meble. Co istotne, jego wyposażenie, czyli sprzęt do rejestracji dźwięku i obrazu, jest wykorzystywane przez dziennikarzy również w codziennej reporterskiej pracy, co znacznie ograniczyło koszty.
Zatoński nie chce zdradzać kosztów adaptacji pojazdu na cele reporterskie. – Nie chcemy zdradzać konkretnej wyceny, bo dla branży mogłaby być to spora podpowiedź, a jednak chcemy, żeby nasz pomysł w regionie pozostał wyjątkowy i nie był powielany – mówi Zatoński.
Zapytaliśmy menedżerów związanych z telewizją, ile kosztuje takie studio. Zastrzegli, że nie są w stanie oszacować kosztów zakupu samochodu (sprawdziliśmy: używany Renault Master kosztuje około 50 tysięcy zł, nowy – 150 tysięcy złotych). Według ekspertów sprzęt do takiej klasy studia mobilnego nie musi kosztować więcej niż 20 tysięcy złotych, adaptacja wnętrza – drugie tyle.
Zatoński dodaje: – Nie jest tajemnicą, że zainspirował nas format internetowego programu Foot Truck, który jest prowadzony przez dziennikarzy sportowych – mówi. – Chcemy być bliżej mieszkańców i naszych gości, a jak wiemy, w dziennikarstwie bardzo ważny jest czas. Jeśli gość nie będzie mógł dotrzeć do naszej siedziby, to my pojawimy się u niego. Tematyka rozmów studiu mobilnym będzie różnorodna, trochę na zasadzie programów śniadaniowych. Najważniejszy będzie temat dnia, człowiek i jego historia.
Jak podkreśla Zatoński, od początku w portalu postawiono na format wideo. – I po roku wiemy, że to właśnie on wyróżnia nas wśród lokalnej konkurencji. W ciągu roku nasze formaty wideo zostały wyświetlone blisko 28 milionów razy, dlatego studio stworzyliśmy w wersji mobilnej – mówi.
Portal jest serwisem należącym do miasta – konkretnie do Katowickiej Agencji Wydawniczej. Spółka ta została powołana pod koniec 2021 roku. WKatowicach.pl „ma pełnić funkcję informacyjną o projektach realizowanych w mieście i przez miasto”, jak mówił rok temu Jacek Szymik-Kozaczko, prezes KAW. Na bazie materiałów z serwisu od października 2022 roku wydawany jest również bezpłatny miesięcznik „wKatowicach.eu”.