Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski wszczął postępowanie wyjaśniające wobec youtubera, który w swoim programie w serwisie YouTube reklamował whisky. Świrski nie ujawnia jednak, o kogo chodzi. Teresa Brykczyńska, rzeczniczka Rady, wyjaśnia „Presserwisowi, że mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii poprzez promocję substancji psychotropowych lub środków odurzających.
Maciej Świrski poinformował o tym podczas zeszłotygodniowego posiedzenia sejmowej komisji kultury. Przewodniczący KRRiT przedstawiał informację na temat publikacji reklam alkoholu i wyrobów tytoniowych w środkach masowego przekazu.
„To jest duży problem, ponieważ ta sprawa jest praktycznie nieuregulowana w sensie całościowym” – mówił przewodniczący Maciej Świrski, odnosząc się do wszczętego postępowania. Nie ujawnił jednak, o jakiego youtubera chodzi.
„Nadawanie zakazanych reklam w internecie i w ogóle cała jurysdykcja internetu jest pod dużym nie tyle znakiem zapytania, ile po prostu wymaga dodatkowych uregulowań” – stwierdził szef KRRiT i dodał: „Jak wiemy, internet ma to do siebie, że można uznać, że nie ma pory chronionej w takim rozumieniu, jak w radiu i telewizji. W związku z czym to naruszenie jest tak czy owak popełnione przez youtuberów, jeżeli reklamują whisky czy inne alkohole”.
Teresa Brykczyńska, rzeczniczka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, informuje „Presserwis”, że w wyniku planowej kontroli dostawców usług medialnych na żądanie (wpisanych do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego KRRiT) ustalono, że mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii poprzez promocję substancji psychotropowych lub środków odurzających.
Rzeczniczka KRRiT dodaje, że regulator ustala, czy nie doszło do naruszenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi poprzez promocję napojów alkoholowych, a także zapisów dotyczących ochrony małoletnich z uwagi na treść eksponującą stosowanie przemocy oraz spożywanie alkoholu i używanie środków odurzających.
Ponadto – jak wskazuje Teresa Brykczyńska – niezgodny z ustawą o radiofonii i telewizji jest również brak oznaczenia reklamy.
Krajowa Rada przypomina, że część youtuberów może spełniać kryteria ustawowe określone dla dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Według regulatora takich twórców obowiązują zasady udostępniania przekazów handlowych ustanowione wobec dostawców usług VoD.
Teresa Brykczyńska wyjaśnia, że w sprawie „prowadzone jest obecnie postępowanie wyjaśniające, które może doprowadzić do wszczęcia postępowania administracyjnego”.
W Polsce niedozwolone jest reklamowanie alkoholu. Wyjątkiem jest reklama piwa, która może być nadawana pomiędzy godz. 20 a 6 rano.