Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji udostępniła „Presserwisowi” kwoty abonamentu przyznane Polskiemu Radiu na realizację zadań w 2023 roku w trybie dostępu do informacji publicznej. Wcześniej rzeczniczka regulatora nie chciała nam ich przekazać.
Na tworzenie programu anten cyfrowych trafi w 2023 roku do Polskiego Radia łącznie 15 mln zł, czyli o 1,4 mln zł więcej, niż w 2022 roku (wzrost o 10,5 proc.). Te 1,4 mln zł zostanie przyznane na Polskie Radio Literatura, którego uruchomienie zapowiadała spółka. Polskie Radio na program radiowej Czwórki otrzyma 8,3 mln zł, Radia Dzieciom – 2,5 mln zł, Radia Kierowców – 1,6 mln zł, a Radia Chopin – 1,1 mln zł.
Natomiast na nadawanie w standardzie DAB+ Polskie Radio dostanie ze środków abonamentowych w 2023 roku 13,7 mln zł, czyli o 4,1 mln zł więcej, niż w 2022 roku (wzrost o 42,9 proc.).
Krajowa Rada przyznała Polskiemu Radiu na 2023 rok łącznie 150,9 mln zł z abonamentu (o 6,2 proc. więcej, niż w 2022 roku), z czego 70,7 mln zł na tworzenie programów ogólnopolskich (na radiową Jedynkę – 22,3 mln zł, Dwójkę – 18,2 mln zł, Trójkę – 16,2 mln zł, a na Polskie Radio 24 – 14,1 mln zł).
Polskie Radio na jesień 2023 roku zaplanowało poszerzenie zasięgu multipleksu radia cyfrowego (wcześniej miało to nastąpić wiosną 2022 roku). Dziś sygnał cyfrowy obejmuje 45 proc. powierzchni kraju i dociera do 67 proc. mieszkańców Polski. Po uruchomieniu kolejnych emisji multipleks ma docierać do ok. 80 proc. mieszkańców.
W 2022 roku słuchalność radia cyfrowego DAB+ była na śladowym poziomie. Według badania Radio Track tylko 0,04 mln Polaków odbierało stacje przez system DAB+. Na taki sposób odbioru przypadało 0,2 proc. udziału w czasie słuchania (tyle samo co w 2021 roku).