Ponad 22 mln kary dla Vectry za podwyżkę w trakcie umowy

Konsumenci mają otrzymać zwrot pieniędzy

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 22,23 mln zł za jednostronne zmiany umów pozwalające podnieść ceny usługi telewizyjnej i internetowej. Operator ma też zwrócić klientom podwyższone opłaty.

Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o karze to konsekwencja zarzutów postawionych Vetrze w listopadzie 2021 roku na podstawie postępowania dotyczącego klauzuli modyfikującej umowy, które operator wdrożył w latach 2019-2020. Klauzulę dodano także w zawartych już wcześniej umowach z klientami.

Na podstawie klauzuli Vectra wprowadziła w kolejnych latach podwyżkę opłat – po 5 zł miesięcznie za usługę telewizyjną i internetową. Wyznaczała klientom termin, w którym mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, musieli płacić wyższe stawki.

Prezes UOKiK nałożył za to na Vectrę 22,23 mln zł grzywny, nakazał wycofać klauzulę i usunąć jej skutki. W praktyce oznacza to, że firma będzie musiała zwrócić klientom „pobrane w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała”.

W komunikacie Urzędu podkreślono, że „zarówno klauzula modyfikacyjna, a także późniejsze podwyżki opłat abonamentowych, nie zostały skutecznie wprowadzone do obowiązujących umów, gdyż odbyło się to bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd. Regulator uznał, że klauzula modyfikująca umowy i późniejsza podwyżka naruszyły zbiorowe interesy konsumentów.

– Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi – komentuje w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zaznaczono, że jeżeli postanowienia umowne nie zawierają prawidłowej klauzuli modyfikacyjnej a przedsiębiorca planuje wprowadzić zmiany do umów na czas nieoznaczony, może zostać zawarte porozumienie między stronami na partnerskich zasadach, w ramach pełnej dobrowolności, bez konieczności wypowiadania umowy. – Taka sytuacja w przypadku Vectry nie miała miejsca, a przedsiębiorca wykorzystał swoją mocniejszą pozycję i arbitralnie narzucił klientom najpierw samą klauzulę modyfikacyjną, a potem podwyżkę opłat abonamentowych – podkreślił UOKiK.

Decyzja o karze nie jest prawomocna, Vectra może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według danych z początku 2022 roku Vectra miała ponad 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci. Wiosną zeszłego roku sfinalizowała sprzedaż spółki Multimedia Capital Two (należy do niej sieć kablowa w Pruszczu Gdańskim i Pogórzu), co było jednym z warunków zgody prezesa UOKiK na przejęcie Multimedia Polska przez Vectrę dwa lata temu.

Ponadto Vectra przejęła 100 proc. udziałów spółki Evio Polska, dostawy usługi Telewizja Światłowodowa, oraz firmę telekomunikacyjną Elsat działającą na Górnym Śląsku. Rok temu Vectra poinformowała, że wraz z doradcami chce pozyskać inwestora do swojej spółki infrastrukturalnej. Zapowiedziała też, że do 2027 roku planuje poszerzyć zasięg swojej sieci światłowodowej do ponad 10 mln gospodarstw domowych.