Rusza tygodnik „O!Polska”

Naczelnym Krzysztof Zyzik, w zespole ci, którzy odeszli z Polska Press

"O!Polska" to nowy tytuł, w którym będą pracować dziennikarze i redaktorzy z "Nowej Trybuny Opolskiej"

Dziennikarze i redaktorzy „Nowej Trybuny Opolskiej”, którzy odeszli z dziennika po przejęciu go przez Orlen, dziś wydają pierwszy numer tygodnika „O!Polska”. Redaktorem naczelnym jest Krzysztof Zyzik, do 2021 roku naczelny „NTO”.

Koncepcję tygodnika „O!Polska” przygotowywano kilka miesięcy. Autorem layoutu jest Krzysztof Olczyk, który wcześniej pracował zarówno dla „NTO”, jak i tytułów Polska Press .

Tygodnik będzie miał 32 strony, a wydawca zakłada, że jego objętość nie spadnie poniżej 28 kolumn.

– Mamy jedną redakcję, która pracuje w dwóch biurach, w Strzelcach Opolskich, gdzie mieści się główna siedziba wydawnictwa, i w Opolu – mówi Krzysztof Zyzik, redaktor naczelny i wydawca „O!Polskiej”. – Zespół etatowych dziennikarzy i redaktorów to 10 osób, do tego grafik, dwoje pracowników reklamy i pracownik biurowy. Z „NTO” przeszło sześciu dziennikarzy, grafik i marketingowiec. Nasza ekipa wydaje już lokalny tygodnik „Strzelec Opolski”, o bardzo silnej pozycji na rynku oraz portal: Strzelce360.pl. Teraz uruchamiamy tygodnik o zasięgu regionalnym i portal Opolska360.pl.

Nowe wydawnictwo „O!Polska” jest finansowane ze środków własnych Wydawnictwa Silesiana, którego właścicielem jest grupa kapitałowa Adamietz, uznana marka w sektorze budowlanym, obecna też w branży hotelarskiej i spożywczej. – Mamy też partnerów reklamowych, renomowane opolskie firmy. Na starcie „O!Polska” nie ma finansowania z samorządów. Oczywiście nie mamy również pieniędzy ze spółek skarbu państwa – zastrzega Zyzik.

„O!Polska” rozpoczęła też rozmowy o współpracy z innymi niezależnymi mediami regionalnymi, które powstały po tym, gdy Orlen przejął dzienniki Polska Press. Media te tworzone są przez byłych pracowników PP.

– Będziemy dzielić się treściami, na przykład materiałami dotyczącymi śląskości i kaszubskości, ale też tekstami publicystycznymi, dotyczącymi wpływu wielkiej polityki na społeczności regionalne. Myślę tu o wydłużonej kadencji samorządów, nakazie skupowania węgla przez samorządy, zarządzeniu MEiN dotyczącym szkół – braku nauczycieli, opału, podwyżek – mówi „Presserwisowi” Mariusz Szmidka, redaktor naczelny tygodnika i portalu „Zawsze Pomorze”, kiedyś naczelny „Dziennika Bałtyckiego” (tworzy medium z dawnymi dziennikarzami „DB”). – Wymienimy też ciekawe rozmowy z socjologami, politologami o specyfice i podobieństwach tych dwóch regionów.

„O!Polska” zamierza też współpracować z sąsiadami z Górnego Śląska. – Oczywiście, że podejmiemy taką współpracę – mówi Marcin Zasada, redaktor naczelny portalu Ślązag.pl. – Szczególnie jeśli chodzi o teksty dotyczące tematyki górnośląskiej.

Ślązag.pl to serwis ukazujący się na terenie Śląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, tworzony przez członków dawnego zespołu „Dziennika Zachodniego”.

PKN Orlen kupił spółkę Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group w grudniu 2020 roku za 210 mln zł. Daniel Obajtek, prezes Orlenu, kupno 20 dzienników regionalnych przez kontrolowany przez państwo koncern uzasadniał „optymalizacją ponoszonych kosztów marketingowych, rozbudową narzędzi big data oraz możliwością pozyskania nowych klientów”. W ciągu pół roku wymienił zarząd, wkrótce także niemal wszystkich 20 redaktorów naczelnych (został tylko naczelny „Echa Dnia” w Kielcach). Z redakcji odeszło wielu dziennikarzy, zespoły zostały rozbite.