KRRiT: w 2018 r. 690 mln zł z abonamentu rtv, z ewentualnej nadwyżki większość dostanie Telewizja Polska

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w przyszłym roku wpływy z abonamentu rtv dla mediów publicznych wyniosą 690 mln zł, z czego 51 proc. zostanie przekazane Telewizji Polskiej. Ze środków powyżej 900 mln zł TVP dostanie już wszystko.

KRRiT zaznaczała, że 690 mln zł mają wynieść wpływy abonamentowe netto (po potrąceniu kosztów Poczty Polskiej) według obecnego sposobu poboru.

Z tej kwoty Telewizja Polska dostanie 51,01 proc., czyli maksymalnie 352 mln zł (co ma pokryć 21,5 proc. jej planowanych wydatków na realizację misji publicznej), Polskie Radio – 25,51 mln zł, czyli najwyżej 176 mln zł (to 64 proc. kosztów, które nadawca planuje na misję publiczną), a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia – łącznie 23,48 proc., czyli maksymalnie 162 mln zł (to 68 proc. ich planowanych kosztów realizacji misji publicznej).

A jeśli wpływy z abonamentu rtv będą wyższe? Z dodatkowych środków w przedziale od 690 do 800 mln zł TVP otrzyma 65 proc., Polskie Radio – 20 proc., a stacje regionalne PR – 15 proc. Z wpływów od 800 do 900 mln zł dla TVP przewidziano 90 proc., a dla Polskiego Radia i jego stacji regionalnych – po 5 proc. Natomiast wszystkie środki w przedziale powyżej 900 mln zł dostanie TVP.

W ub.r. wpływy z abonamentu rtv wyniosły 749,9 mln zł, z czego 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł – Polskie Radio, a 170,6 mln zł – publiczne stacje regionalne. Daninę zapłaciło jedynie 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych.

Miesiąc temu KRRiT poinformowała, że w pierwszych czterech miesiącach br. o 14 tys. więcej Polaków miało telewizory zarejestrowane na Poczcie Polskiej, a liczba osób, które zapłaciły abonament za cały rok z góry, wzrosła o 6 proc.

W Sejmie po pierwszym czytaniu przyjęto do pracy w komisji rządowy projekt nowelizacji ustawy abonamentowej. Zakłada on, że w poborze abonamentu rtv od klientów płatnej telewizji będą pośredniczyli sieci kablowe i platformy cyfrowe, przekazując Poczcie Polskiej dane swoich użytkowników i zgłoszenia tych, którzy zdecydują się zarejestrować telewizory.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego prognozuje, że po wejściu w życie nowelizacji abonament rtv zacznie płacić ok. 2,8 mln klientów płatnej telewizji, co po uwzględnieniu abolicji (powodującej – w pierwotnym, szerzej zakrojonym wariancie – utratę ok. 110 mln zł potencjalnych wpływów) przyniesie dodatkowo 620 mln zł rocznie.