Oprócz „Gazety Wyborczej” w inicjatywę zaangażowane są redakcje Balkan Insight (Bośnia i Hercegowina), Delfi (Estonia), „Der Tagesspiegel” (Niemcy), „Domani” (Włochy), „El Confidencial” (Hiszpania), „HVG” (Węgry), „Libération” (Francja) i n-ost (Niemcy). Każde wydanie newslettera będzie składać się z pięciu krótkich autorskich materiałów reprezentujących różne gatunki dziennikarskie. Zostaną one też dodatkowo opublikowane w lokalnych językach – w druku i online – na łamach mediów uczestniczących w projekcie. Prace nad newsletterem będą kierowane rotacyjnie – przez zmieniającego się co tydzień redaktora naczelnego.
„Agresja Rosji na Ukrainę, wzrost siły prawicowych populistów w Europie, łatwość rozpowszechniania teorii spiskowych na temat koronawirusa czy szczepionek dowodzą, że nasze demokratyczne społeczeństwa stoją w obliczu wielkich niebezpieczeństw. Dlatego europejscy dziennikarze muszą wyjść ze swoich narodowych »baniek« i zacząć dyskutować o problemach swoich krajów. Wiele z nich można rozwiązać tylko wspólnie” – komentuje w komunikacie prasowym Bartosz T. Wieliński, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.
Newsletter „European Focus” będzie ukazywał się przez 18 miesięcy.