Instytut Zamenhofa do tej pory przeprowadził 12 pogłębionych wywiadów z dziennikarkami pracującymi w mediach lokalnych i ogólnopolskich.
Mobbing od lewa do prawa
Jak mówi „Presserwisowi” Natalia Żaba z Instytutu Zamenhofa, badanie jest absolutnie bezpieczne i anonimowe. – Ośrodek Kantar tak zaszyfrował ankietę, że ani jego pracownicy, ani Instytut Zamehofa nie są w stanie podejrzeć, kto udzielał odpowiedzi. Dla bezpieczeństwa w internecie stworzyliśmy system, który generuje dla każdej respondentki osobny link do badania, co zmniejsza ryzyko dostania się do niego przez osoby postronne – tłumaczy Żaba.
– Rozmawialiśmy z dziennikarkami, które pracują w telewizjach, mediach kobiecych, dziennikach. Problem mobbingu występuje w redakcjach o różnej linii światopoglądowej, od lewa do prawa. Z opowieści kobiet płyną historie o poniżaniu, deprecjonowaniu, krzyku i zależności finansowej – relacjonuje.
– W jednym z przypadków wypłata dziennikarki zależała od humoru szefa: jeśli nie spodobał mu się zamykany właśnie numer, wówczas kobieta dostawała na konto jedynie podstawę wynagrodzenia, bez dodatkowej „premii” pod stołem. Są też i gorsze historie: jedna z naszych rozmówczyń opowiedziała, że została zgwałcona przez wyżej postawionego kolegę w pracy – mówi Natalia Żaba.
Oddanie głosu kobietom
„W ramach kolejnego projektu realizowanego przez Instytut Zamenhofa chcemy oddać głos kobietom, które w mediach doświadczyły przemocy o charakterze seksualnym, a które do tej pory nie miały odwagi o tym mówić. Mamy nadzieję, że nasza publikacja nagłośni problem, wywoła dyskusję i pomoże w ustaleniu standardów właściwego traktowania pracowników w redakcjach, bez względu na płeć” – komentuje Nikola Bochyńska, członkini zarządu Instytutu Zamenhofa.
Trzon zespołu nadzorującego pracę nad badaniem ilościowym stanowią ekspertki i współpracowniczki Instytutu Zamenhofa: Nikola Bochyńska (nikola.bochynska@zamenhof.pl), Bogna Kietlińska (bogna.kietlinska@zamenhof.pl), Natalia Żaba (natalia.zaba@zamenhof.pl), a także Paweł Prus i Piotr Drabik. Dziennikarki, które chcą wziąć udział w badaniu lub podzielić się swoją historią, proszone są o bezpośredni kontakt z jedną z ekspertek.
Partnerami projektu są Kantar Public, Loewen Legal Hub, Tech to the Rescue i Havenocode.