W pierwsza rocznicę startu podcastu „Układ Otwarty”, jego autor – Igor Janke ogłasza start społeczności podcastu i podsumowuje rok działania. – Wyniki przerosły moje oczekiwania. To niemal 250 rozmów, a także 13 milionów odsłon i odsłuchań na wszystkich platformach podcastowych i YouTube – mówi Wirtualnemedia.pl Janke.
„Układ Otwarty” wystartował we wrześniu 2021 roku. – Po 12 miesiącach wyniki przerosły moje najśmielsze oczekiwania. Tylko np. w maju mój program obejrzało i wysłuchało ponad milion mln osób – mówi nam Janke, dodając: – Moje założenie, że jest miejsce na program ponad podziałami, w którym prowadzę długie i pogłębione rozmowy z ekspertami o różnych poglądach, w których staram się tłumaczyć rzeczywistość, a nie narzucać swój punkt widzenia, sprawdziło się. Bardzo wielu ludzi jest już zmęczonych walką w mediach i płytkim, powierzchownym przekazem.
Twórca „Układu Otwartego” podkreśla, że zaczyna teraz stawiać na bezpośredni kontakt z odbiorcami. – Kiedy pracowałem w tradycyjnych mediach, wchodziłem i wychodziłem ze studia, publikowałem teksty i nie poświęcałem zbyt wiele czasu na kontakt widzami czy czytelnikami. Dziś wiem, że jest to bardzo ważne. Dostaję bardzo dużo wiadomości od widzów i słuchaczy bezpośrednio i poprzez media społecznościowe. Pytam odbiorców, co sądzą, co mi sugerują. Na końcu to ja podejmuję decyzje, ale moi odbiorcy mają wpływ na to, co robię. Czerpię z kontaktu z nimi bardzo dużo – dodaje.
Rusza podcastowa społeczność
Igor Janke zdecydował się teraz na stworzenie Społeczności „Układu Otwartego”. Jej członkiem staje się automatycznie każdy z patronów. – Wszyscy będą mieli takie sama prawa, niezależnie od wysokości kwoty, którą wspierają mój projekt – zapowiada dziennikarz.
Janke dodaje: – Zdaję sobie sprawę, że wysokość wpłat zależy od stanu portfela, sytuacji życiowej i momentu rozwoju zawodowego moich słuchaczy, nie chcę ich więc dzielić – tłumaczy. To zmiana w tradycyjnym modelu, który prowadził Patronite, uzgodniona z szefami portalu, mówi nam Igor Janke. Na co mogą liczyć patroni „Układu Otwartego”?
Jedną z korzyści dla członków społeczności ma być uczestnictwo w zamkniętej grupie patronów w aplikacji Discord. Tam w tematycznych pokojach będą mogli na co dzień rozmawiać ze sobą, z autorem podcastu i zaproszonymi do grupy ekspertami. Planowane są także dodatkowe spotkania online ze specjalnymi gośćmi (także na Discord).
Członkowie społeczności dostaną też cotygodniowy newsletter z najciekawszymi, wybranymi przez Igora Janke tekstami z sieci, a także będą mogli liczyć na odpowiedzi na dodatkowe pytania tylko dla patronów, które Janke zadał będzie gościom programu.
Ile kosztuje „Układ Otwarty”?
W ciągu roku od startu patroni wpłacili na rozwój „Układu Otwartego” około 50 tys zł. Koszty tworzenia programu, bez wynagrodzenia twórcy wyniosły ok. 100 tys. zł. Różnica została pokryta z wpływów z wyświetlanych reklam na YouTube. – Program ma już więcej wpływów niż kosztów, ale moja praca nie jest jeszcze opłacona – przyznaje Igor Janke. – W pierwszym roku skupiłem się na budowaniu zasięgów, w drugim chcę zadbać o stabilność finansową, bo jest to kluczowe dla zachowania niezależności.
Twórca podcastu przewiduje, że koszty jego tworzenia z czasem wzrosną do 200 tys. rocznie. – Planuję nowe formaty, różnorodność form prowadzonych rozmów, materiały wyjazdowe itp. To wszystko wiąże się z dodatkowymi kosztami – dodaje Janke.
Kim jest Igor Janke?
Janke przez dwie dekady pracował w mediach. Zaczynał jako reporter polityczny i szef działu kultury w „Życiu Warszawy”, potem był m.in. wicenaczelnym „Expresu Wieczornego”, redaktorem naczelnym Polskiej Agencji Prasowej (w latach 1998-2002), szefem działu politycznego „Rzeczpospolitej” oraz publicystą tego dziennika i „Uważam Rze”. Prowadził też programy w TOK FM, TV Puls, TVP i Polsat News 2. Uruchomił też platformę blogową Salon24.pl.
W 2012 założył niezależny think tank Instytut Wolności, a rok później Szkołę Przywództwa Instytutu Wolności, oboma podmiotami nadal zarządza.
Od września 2018 roku Igor Janke związany był z agencją R4S jako partner. Odpowiadał m.in. za rozwój międzynarodowy. Wcześniej przez pięć lat pracował w agencji Bridge, był tam partnerem i członkiem zarządu. Zajmował się tam tworzeniem strategii komunikacyjnych, doradztwem w zakresie wykorzystania nowych mediów i brand journalism oraz tworzeniem własnych mediów, a także prowadzeniem szkoleń dla liderów biznesu w zakresie wystąpień publicznych i pisania tekstów. Z R4S odszedł w lipcu 2021 roku.