Polskie Radio zmniejszyło inwestycje

14 mln zł na ERP i klimatyzację, ochrona przeciwpożarowa poczeka do 2023 r.

W ub.r. Polskie Radio przeznaczyło na inwestycje 24,14 mln zł, o prawie 8 mln zł mniej od planu. Nadawca dokupił sporo sprzętu, zlecił wymianę klimatyzacji i wdraża system ERP, natomiast na 2023 rok przesunął w jednej ze swoich siedzib dostosowanie instalacji do nowych przepisów przeciwpożarowych.

Plan inwestycyjny Polskiego Radia na ub.r. opiewał na 32 mln zł brutto, został zrealizowany w 75,5 proc. Nadawca najmocniej ograniczył wydatki na dobra gotowe – z planowanych 15,42 mln zł do 8,73 mln zł.

Natomiast nakłady na środki trwałe w budowie (czyli projekty nieukończone w ub.r.) wyniosły 7,01 mln zł (planowano 7,9 mln zł), a na wartości niematerialne i prawne – 8,4 mln zł (w planie było 8,68 mln zł).

12 mln zł na ERP, 2 mln zł na klimatyzację

Pod koniec 2020 roku nadawca rozstrzygnął przetarg na system ERP mający służyć do zarządzania personelem, płace, zamówieniami publicznymi, finansami, elektronicznym obiegiem dokumentów i serwisem pracowniczym. Wybrał ofertę firmy Dahliamatic z ceną 11,98 mln zł, umowę podpisano na początku ub.r.

Wdrożenie zamówionego systemu ma potrwać do maja 2023 roku, zostało podzielone na kilka etapów. W połowie ub.r. zakończono analizę i przygotowanie projektu technicznego oraz rozpoczęto kolejny etap, obejmujący dostawę sprzętu i licencji oraz wdrożenie systemu w obszarach kadr i płac, portalu pracowniczego, FK i EOD. – Ostatni kwartał 2021 roku to okres związany z przygotowaniem zaplecza technicznego do przyjęcia infrastruktury sprzętowej – poinformowano w sprawozdaniu Polskiego Radia.

Również w 2020 roku firma przeprowadziła przetarg na modernizację klimatyzacji w jej trzech budynkach w Warszawie: przy al. Niepodległości, ul. Modzelewskiego i ul. Myśliwieckiej. Wykonawcą była spółka Air Construction, której najpierw zapłacono za projekt klimatyzacji i dostarczone urządzenia (za 1,77 mln zł), a wiosną ub.r. za zakończony wtedy montaż.

Ponadto Air Construction została wybrana do budowy wentylacji i klimatyzacji sali konferencyjnej w siedzibie nadawcy przy al. Niepodległości. Za zlecenie, zrealizowane od kwietnia do sierpnia ub.r., dostała 501,7 tys. zł.

Lepsza ochrona przeciwpożarowa dopiero za rok

W 2020 roku Polskie Radio zleciło też zaprojektowanie i realizację robót budowlanych, sanitarnych i elektrycznych w celu dostosowania jego siedziby przy ul. Modzelewskiego do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych.

Wybrana w przetargu firma LubCom przygotowała projekt budowalny (nadawca zapłacił jej za to 230,2 tys. zł) i na początku ub.r. uzyskała zgodę na jego realizację od Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

Na tym prace na razie stanęły. – Po dokonaniu priorytetyzacji stawianych zadań, przy uwzględnieniu wagi inwestycji budowlanych dotyczących budynku O-3 (tego przy ul. Myśliwieckiej, gdzie remontowane jest poddasze – przyp. red.), przy ograniczeniach finansowych (w planach na rok 2022 środki na wykonanie tego zadania będą niewystarczające) realizację inwestycji odsunięto na 2023 rok – wyjaśniono w sprawozdaniu Polskiego Radia.

Inwestycji, których nie udało się zakończyć w ub.r., jest znacznie więcej. 1,26 mln zł firma wyda na wymianę agregatów wody lodowej i modernizację węzła chłodniczego w siedzibie przy al. Niepodległości, a po ponad 850 tys. zł – na remont pomieszczeń technologicznych i biurowych oraz rozbudowę systemów podstawowych.

Polskie Radio kupiło komputery, mikrofony, serwery i konsoletę

Polskie Radio przeprowadziło wiele przetargów dotyczących sprzętu technicznego, w sprawozdaniu podano szczegółowe dane o najdroższych zamówieniach.

Za 16 zdalnie sterowanych kamer nadawca zapłacił firmie 4Vision 413,4 tys. zł, za 51 komputerów stacjonarnych i 40 laptopów z 20 stacjami dokującymi – ok. 400 tys. zł, a za modernizację sieci komputerowej w Radiowym Centrum Przetwarzania Danych – 880 tys. zł netto.

Firma kupiła też m.in. bezprzewodowe systemy mikrofonowe i systemy komunikacji zwrotnej o wartości 327,7 tys. zł (w tym akapicie wszystkie kwoty są netto), 50 sztuk odbiorników satelitarnych o wartości 492,9 tys. zł, 100 komputerów stacjonarnych, 200 laptopów, 50 stacji dokujących i 10 tabletów wycenionych łącznie na 1,25 mln zł, klaster macierzy warty 588 tys. zł oraz urządzenia infrastruktury o wartości 1,09 mln zł, urządzenia do rozbudowy cyfrowej sieci dźwiękowej Nexus wycenione na 308,3 tys. zł oraz konsoletę muzyczną do studia koncertowego im. Witolda Lutosławskiego wartą 555 tys. zł.

W efekcie tych zakupów łączna wartość posiadanych przez nadawcę urządzeń technicznych i maszyn wzrosła w ub.r. z 26,84 do 31,73 mln zł.

111 mln zł majątku trwałego Polskiego Radia

Ogółem rzeczowe aktywa trwałe Polskiego Radia na koniec ub.r. wynosiły 111,34 mln zł (wobec 112,42 mln zł rok wcześniej). Rok do roku wartość posiadanych przez nadawcę budynków i lokali zmalała z 71,63 do 67,71 mln zł, a działek – z 6,67 do 4,29 mln zł. Te spadki wynikają z naliczenia odpisów amortyzacyjnych za ub.r.

Zdecydowanie najcenniejsza jest siedziba Polskiego Radia przy ul. Myśliwieckiej, sama działka wyceniona jest na 34,72 mln zł. Firma jest właścicielem 87,9 proc. jej powierzchni, reszta należy do mazowieckiego Radia dla Ciebie.

Natomiast działki przy al. Niepodległości i ul. Modzelewskiego (wycenione w bilansie na odpowiednio 3,05 i 10,52 mln zł) należą do Skarbu Państwa, a Polskie Radio ma prawo do ich użytkowania wieczystego. Teren w Solcu Kujawskim, gdzie mieści się centrum nadawcze firmy, oszacowano na 3,96 mln zł.

138 tys. zł ze sprzedaży samochodów

Polskie Radio sprzedało w ub.r. dziesięć samochodów: siedem aut osobowych Renault, jedno ciężarowe Renault Trafic oraz dwa samochody służące do realizacji transmisji (Mercedes-Benz i Nissan Patrol). Łącznie uzyskało za nie 138,1 tys. zł.

Na koniec ub.r. firma miała środki transportu o łącznej wartości 1,88 mln zł, wobec 2,62 mln zł rok wcześniej.

W ub.r. Polskie Radio zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka – spadek o 30 proc.