Kolporter jest największym dystrybutorem prasy w Polsce, znacząco wyprzedza konkurentów

Kolporter zostawił w tyle Garmond (13,6 tys. punktów sprzedaży) i Ruch (11,5 tys.)

Firma Kolporter ma największe udziały w rynku dystrybucji prasy – wynika z badania Izby Wydawców Prasy. Dysponuje też największą – na poziomie 21 tysięcy – liczbą punktów sprzedaży detalicznej.

Jak wynika z badań Izby Wydawców Prasy, Kolporter w lutym 2022 roku miał 57,81 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy, co oznacza wzrost o 2,99 pkt proc. względem analogicznego okresu w 2021 roku. Na kolejnych miejscach były: Ruch z 21,56 proc. (spadek o 2,19 pkt proc.) i Garmond Press z 15,33 proc. (spadek o 0,89 pkt proc.).

Kolporter dysponuje największą liczbą punktów sprzedaży detalicznej – 21 tys. Drugi pod tym względem jest Garmond (13,6 tys.), który zwiększył liczbę punktów sprzedaży detalicznej w stosunku do 2021 roku o 1650. Najmniej punktów, bo 11,5 tysiąca, ma Ruch, który zredukował liczbę punków o 2908 względem 2021 roku.

Gdy wziąć pod uwagę kanały dystrybucji wydań cyfrowych, badania IWP – zrealizowane na podstawie danych od wydawców – wykazują, że dystrybucję tę wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie. Dystrybucja własna to niemal 62 proc. całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych. Około 33 proc. łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto). Publio, Amazon, AppStore i Google Play mają łącznie ok. 2 proc. udziału, a ok. 3 proc. to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.

Badanie Izby Wydawców Prasy zostało przeprowadzone na podstawie danych o nakładach uzyskanych od 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”). Zbadany nakład to ok. 65 proc. łącznego nakładu wszystkich (w tym bezpłatnych) tytułów w Polsce, oszacowanego na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Jak wynika ze sprawozdań finansowych w 2021 roku, spółka Kolporter miała przychody netto ze sprzedaży niższe w porównaniu z 2020 rokiem o 2,25 proc. i wyniosły 1,17 mld zł. Natomiast grupa kapitałowa Ruch osiągnęła wzrost przychodów w 2021 roku o 45,7 proc., do 891,67 mln zł. Wynik netto firmy zmalał z 18,1 mln zł zysku do 42,95 mln zł. Garmond Press jeszcze nie podał wyników za 2021 rok, ale w 2020 jego przychody wyniosły 233 mln zł i spadły o 11,81 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Firma zakończyła rok z wynikiem 5,82 mln zł na minusie.