Krajowy Instytut Mediów został powołany pod koniec 2020 roku przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witolda Kołodziejskiego. Jak wynika ze strony KIM, Instytut rozpoczął działalność 12 marca 2021 roku (wtedy nastąpiło formalne utworzenie jego struktury).
Z 11,3 mln zł kosztów działalności – jak wynika ze sprawozdania finansowego obejmującego okres od 31 grudnia 2020 do 31 grudnia 2021 roku – usługi obce pochłonęły 7 mln zł, a na wynagrodzenia przeznaczono 3,1 mln zł. Przeciętne zatrudnienie to 14,16 etatów pracowników biurowych i 1,38 ankietera. Wynagrodzenie dyrektora KIM Mirosława Kalinowskiego wyniosło w okresie objętym sprawozdaniem 300 tys. zł.
KIM płaci 38 tys. zł czynszu miesięcznie za biuro przy ul. Wiktorskiej w Warszawie (ma powierzchnię 475 metrów kwadratowych).
Instytut dodatkowo poniósł 4,8 mln zł kosztów finansowych (aktualizacja wartości aktywów finansowych) i zakończył 2021 rok z 8,8 mln zł straty.
Krajowy Instytut Mediów prowadzi badanie założycielskie, pomiar słuchalności radia (na jego zlecenie realizuje je firma Alternatywa Polska) i pracuje nad jednoźródłowym badaniem pasywnym badaniem telewizji, radia i internetu.
Zgodnie z ustawą budżetową działalność Krajowego Instytutu Mediów w 2022 roku ma pochłonąć 32,9 mln zł.