Portal – najprawdopodobniej pod nazwą „Polska24” – po pierwsze zagreguje treści produkowane przez regionalne portale Polska Press, po drugie wyeksponuje ogólnopolskie treści, które dziś giną w zalewie informacji lokalnych w kilkuset portalach miejskich, powiatowych i wojewódzkich należących do PP (pod marką dzienników regionalnych oraz naszegomiasta.pl).
„Cała Polska pod jednym adresem”
Wojciech Paczyński, rzecznik prasowy Polska Press Grupy, zapytany o planowany start serwisu nie zdecydował się na odpowiedź. Wiadomo jednak, że portal już tworzy struktury równoległe i niezależne od redakcji gazet regionalnych. Nasi rozmówcy w Polska Press informują, że grupa szuka redaktora i menedżerów treści do nowej redakcji. Przy serwisie pracuje od dawna wąska grupa dziennikarzy – naczelni dzienników regionalnych nie uczestniczą w tych pracach.
Jedna z prezentacji na temat portalu zapowiada powstanie serwisu, w oparciu o „silne fundamenty dziennikarstwa lokalnego”, by ostatecznie czytelnik dostał „całą Polskę pod jednym adresem”.
Domena Polska24.pl jest jedną z tych, które Polska Presse wykupiła jeszcze w 2007 roku, kiedy Verlagsgruppe Passau postanowił ruszyć z projektem ogólnopolskiego dziennika „Polska The Times”.
Okręt flagowy Polska Press
Prowadzeniem portalu ma się zająć spółka PL24, kupiona przez Polska Press w kwietniu br. Jej prezesem jest Miłosz Szulc, który obok prezesa Tomasza Przybka i członków zarządu Doroty Kani i Małgorzaty Skorwider zasiada w zarządzie Polska Press.
– Grupa Polska Press nie miała jednego „okrętu flagowego”, który mógłby być konkurencją dla takich witryn, jak Wyborcza.pl czy Se.pl – mówi „Presserwisowi” menedżer dużej grupy medialnej, w części konkurencyjnej wobec PP. – Start nowego portalu parasolowego ma to zmienić. Lecz szanse na powalczenie z wielkimi portalami są znikome.
Paweł Nowacki, niezależny konsultant z agencji DigitalFlow.pl, który 15 lat temu tworzył strukturę serwisów ówczesnej grupy Polskapresse, pytany przez nas w marcu tego roku o plany PP, zauważył: – Moim zdaniem trudno będzie zbudować na rynku kolejny portal horyzontalny w stylu Onet.pl czy Interia.pl, który znajdzie się w pierwszej trójce najpopularniejszych. Potrzeba na to ogromnych zasobów. Niewątpliwie to bardzo ambitne wyzwanie – zaznacza Paweł Nowacki.
Wynik rachunku politycznego
Według rynku – opinie takie wyrażali publicznie naczelni Wp.pl, „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej” – utworzenie nowego portalu nie jest wynikiem rachunku ekonomicznego, a raczej politycznego. „Do tej pory redakcje regionalne działały dość niezależnie, a teraz zostaną stłoczone pod jednym parasolem z jednolitą narracją odpowiadającą władzy” – zauważali menedżerowie także w rozmowie z „Presserwisem”.
Jedną z nowości, którą Polska Press zaproponuje w serwisie, mają być podcasty. Grupa już ćwiczy ich popularność na stronach regionalnych swoich gazet. Do nagrań wykorzystuje studia wideo, zbudowane w każdej redakcji regionalnej PP w 2018 roku. Jeden z pierwszych podcastów – dotyczący studiowania na Politechnice Częstochowskiej – pojawił się na stronie dziennikzachodni.pl.
Koordynatorem projektu, który ma zaowocować portalem ogólnopolskim, jest Sławomir Cedzyński, były wydawca portalu Tvp.info. Cedzyński wcześniej był redaktorem naczelnym informacji i publicystyki w Wirtualnej Polsce, a także szefem redakcji oddziału TVP w Kielcach oraz Regionalnej Agencji Producenckiej TVP.