Przez ostatni rok w „Wiadomościach” TVP1 aż 33 razy pokazano Donalda Tuska w czerwonej poświacie, z celownikiem ustawionym na klatce piersiowej – wyliczył twitterowicz FlasH. – Widzowi nie daje się szansy na zobaczenie neutralnego Tuska, on zawsze jest wykrzywiony – mówi medioznawca prof. Wiesław Godzic.
7 lipca w programie „Nie da się ukryć” w TVP Info pokazano nagranie przemawiającego Donalda Tuska. Polityk ukazany był w czerwonej poświacie, z celownikiem ustawionym na klatce piersiowej.
Jak podał na Twitterze użytkownik FlasH, który jest autorem programu nagrywającego serwisy informacyjne TVP i robiącego co kilka sekund zrzuty ekranu, w ostatnim roku ujęcie wykorzystano w telewizji publicznej 33 razy. Wyliczenie to dotyczy samych „Wiadomości” TVP1 w okresie od 6 lipca ub.r. do 22 czerwca br.
W przeszłości TVP pokazywało też Tuska na tle logo Platformy Obywatelskiej, tak że element loga służył Tuskowi jako rogi. W innych miał czerwoną skórę. Wielokrotnie emitowano też fragment wypowiedzi polityka wypowiedziany w języku niemieckim „für Deutschland”. Skargę do KRRiT w tej sprawie skierowali opozycyjni członkowie rady programowej TVP.
– Jeszcze nie było takiej sytuacji, żeby pokazywano ludzi w sposób tak wybiórczy. Tusk pokazywany jest w dodatku niemal zawsze frontalnie – mówi medioznawca prof. Wiesław Godzic. – Wespół z tą frontalnością pokazuje się go jako człowieka bezwzględnego. To, co mówi albo kończy się puentą, albo groźnym elementem. To są tak mocne stwierdzenia z ust Tuska, że co drugie czy trzecie byłoby wręcz zaskarżalne – dodaje ekspert w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
Godzic przytacza wypowiedzi ludzi, którzy w czasach PRL odpowiadali za wizerunek „Solidarności”. – To jest banał, wystarczy, jak mówili, zbliżyć się na 15 centymetrów. Wyjdzie przerysowana twarz i wszystko to, czego człowiek by nie chciał – zaznacza.
– Widzowi nie daje się szansy na zobaczenie neutralnego Tuska, on zawsze jest wykrzywiony. I to jest interpretacja, która nie powinna się mieścić w takim materiale – dodaje Godzic.
W maju 2022 roku średni udział TVP Info wśród wszystkich widzów oglądających naziemną telewizję cyfrową wyniósł 10,16 proc., po wzroście o 48,32 proc. Stacja awansowała z czwartej lokaty – na trzecią.