Jesienią ruszy kolejne ogólnopolskie pasmo informacyjne TVP

To nowy pomysł Jacka Kurskiego

Jacek Kurski

Jeszcze w tym roku Telewizja Polska chce wejść mocno w lokalne informacje, uruchamiając nowe, ogólnopolskie i codzienne pasmo informacyjne – ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Będą pojawiały się tam głównie wiadomości z regionów, przygotowywane zarówno przez dziennikarzy Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, jak i reporterów z ośrodków regionalnych. Pasmo emitowane będzie na kanale TVP3, na początek przez pięć godzin dziennie. Jednak telewizja chce rozbudowywać je, a z czasem niewykluczone, że przekształcić w samodzielny informacyjny kanał z lokalnymi informacjami.

Będzie to drugi – obok TVP Info – ogólnopolski program o charakterze informacyjnym, z relacjami na żywo oraz transmisjami ważnych wydarzeń. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że nowe pasmo przygotowuje zespół blisko 30. osób, złożonych z dziennikarzy, operatorów montażystów i techników Telewizyjnej Agencji Informacyjnej oraz ośrodków regionalnych TVP. Nowy projekt TVP to pomysł prezesa Jacka Kurskiego. Pasmo ma ruszyć jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Co widz zobaczy w nowym paśmie?

Do produkcji programu zostanie wykorzystane nowe, supernowoczesne studio wirtualne, które właśnie powstaje w siedzibie TAI przy Placu Powstańców Warszawy. Pasmo będzie nadawane codziennie (emisja: poniedziałek – piątek), na wspólnej antenie TVP3 łącznie przez pięć godzin: między 10:00 – 14:30 oraz 16:00 – 16:30. Programy, które Trójka nadawała w tym czasie (przygotowywane przez oddziały) spadną z anteny. Jednak finalnie odbędzie się to bez szkody dla regionalnych ośrodków, u których w zamian Telewizyjna Agencja Informacyjna będzie zamawiała reporterskie relacje i mini-reportaże, mające wypełniać pasmo.

W założeniach pasmo (roboczo i nieoficjalnie nazywane TVP3 Info) ma informować na gorąco, co dzieje się w lokalnej Polsce. Na antenie trafiać więc będą relacje na żywo z rozmaitych (ważnych dla lokalnych społeczności) wydarzeń; sporo ma być reporterskich „wejść” na żywo z terenu i skupiania się na codziennym życiu mieszkańców mniejszych miejscowości. – Od dużej, warszawskiej polityki będzie wciąż TVP Info, natomiast TVP3 będzie teraz trzymało rękę na pulsie Polski lokalnej – mówi nam jedna z osób, pracujących przy projekcie.

– Tam, gdzie coś się będzie działo, będą nasi reporterzy. Czy to poważny wypadek drogowy, pożar, czy otwarcie nowej inwestycji, ważnej dla lokalnej społeczności. Nie wykluczamy, że jeżeli format znajdzie uznanie widzów, będzie rozszerzany. Z początku o kilka godzin więcej, a w perspektywie nie można wykluczyć, że na tej bazie powstanie osobny kanał informacyjny – mówi dla Wirtualnemedia.pl Paweł Gajewski, dyrektor TVP3.

Nowe pasmo podlega Olechowskiemu

TVP3 Info produkowane będzie przez TAI. – Chcemy wykorzystać potencjał jaki ma Telewizja Polska, w postaci regionalnych oddziałów. To nasza przewaga konkurencyjna nad innymi telewizjami – komentuje szef TAI, Jarosław Olechowski. To właśnie Olechowskiemu bezpośrednio będzie podlegał nowy projekt.

Na razie nie wiadomo, kto poprowadzi nowe pasmo – można jednak spodziewać się, że osoby te będą wyłaniane z grona dziennikarzy i prezenterów TVP Info oraz warszawskiego oddziału TVP3. – Program realizowany będzie z wykorzystaniem najnowszych technologii, m.in. Virtual Reality – zapewnia Olechowski.

TVP ze wzrostem wpływów i niższym zyskiem

W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku przychody marketingowe TVP mocno wzrosły rok do roku: te z reklam – z 428,2 do 489,4 mln zł, a ze sponsoringu – z 79,9 do 86,7 mln zł. Przy czym nadawca spodziewał się więcej: 514,6 mln zł z reklam i 91,3 mln zł ze sponsoringu. W sprawozdaniu przekazanym Radzie Mediów Narodowych tłumaczy, że wynika to „z niepewnej sytuacji na rynku reklamy w związku z pandemią”.

Łączne przychody publicznego nadawcy zmalały rok do roku o 9,2 proc. do 2,36 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 24 proc. do 2,15 mld zł zysk netto zmniejszył się z 702,6 do 164,4 mln zł. Wyniki są lepsze od planu TVP. W maju 2022 roku średni udział TVP Info wśród wszystkich widzów oglądających naziemną telewizję cyfrową wyniósł 10,16 proc., po wzroście o 48,32 proc. Stacja awansowała z czwartej lokaty – na trzecią.