Ruch negocjuje z tytułami lokalnymi

400 tys. nakładu tygodniowo może zniknąć z sieci

Ponad 40 tytułów jest dystrybuowanych w sieci sklepów Biedronka we współpracy z Ruchem

Ponad 40 wydawców lokalnych, dysponujących 70 tytułami, może zniknąć z sieci dystrybucyjnej Ruchu. Umowy będą wypowiadane, jeśli wydawcy nie podejmą renegocjacji warunków współpracy z kolporterem. Chodzi o około 400 tysięcy nakładu tygodniowo.

Propozycje przemodelowania rozliczeń Ruch wysyła od kilku tygodni. Jeśli wydawcy nie wyrażą chęci renegocjowania umowy kolportażowej, ich tytuły znikną z sieci spółki.

Ruch wypowiada umowy

Ruch proponuje nałożenie dodatkowej opłaty w wysokości 15-20 groszy od każdego egzemplarza wprowadzonego do sprzedaży. Wydawcy nie odpowiadali na pierwsze pisma w tej sprawie, uznając, że to propozycja niepoważna. Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że Ruch wypowiedział już umowę dystrybucji sześciu gazetom lokalnym – maile z taką wiadomością odebrały „Gazeta Radomszczańska”, „Tygodnik Starachowicki”, „Tygodnik Konecki”, „Tygodnik Skarżycki”, „Nowiny Raciborskie” i „Nowiny Wodzisławskie”.

Andrzej Andrysiak, prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych: – Wobec tej decyzji Ruchu musimy zastanowimy się, jak działać. To jest bardzo trudna sytuacja, szczególnie dla tych, którzy notują duży procent sprzedaży w Ruchu.

Do „Tygodnika Zamojskiego” nie dotarły jeszcze pisma z Ruchu. – Nie możemy sobie pozwolić na to, żeby Ruch tak drastycznie podnosił marże. W ostatnim czasie większość gazet zwiększyła cenę ze względu na koszty papieru, więc Ruch automatycznie na tym zyskał, a teraz chcą wyrwać jeszcze więcej. My nie mamy z tych podwyżek nic, bo płacimy tym za papier, którego cena wzrosła ponad 100 proc. – mówi Michał Kamiński, redaktor naczelny i dyrektor Wydawnictwa Zamojskiego, które wydaje „Tygodnik Zamojski”.

Szczęście w nieszczęściu – jak tłumaczy Michał Kamiński – że „Tygodnik Zamojski” większą sprzedaż ma w punktach Garmondu. – I obecnie jesteśmy w trakcie renegocjacji umowy z Garmondem – dodaje.

Mniej prasy w sklepach Biedronka?

Tytuły, które nie podejmą renegocjacji umów, znikną także m.in. ze sklepów sieci Biedronka, które współpracują z Ruchem. – Docierają do nas sygnały o podejmowanych przez Ruch decyzjach w związku ze strategią spółki, ale nie komentujemy tej sprawy. Ewentualne decyzje w naszej firmie zawsze będą miały na celu dobro naszych klientów – mówi Jan Kołodyński, młodszy menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

Sieć sklepów Biedronka we współpracy z Ruchem sprzedaje aktualnie 43 tytuły lokalne, zrzeszone w Stowarzyszeniu Gazet Lokalnych. Można je kupić w ponad 200 miejscowościach.

– Pomimo faktu, że dany wydawca otrzymał wypowiedzenie z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia zgodnym z zapisami w obowiązującej nas umowie, jego tytuł nadal jest dostarczany do sieci Biedronka (oczywiście przy założeniu, że dany tytuł znajduje się na liście asortymentowej sieci Biedronka). Po tym okresie Ruch SA automatycznie zaprzestanie dystrybucji danego tytułu – mówi Karina Zawadzka, kierowniczka zespołu współpracy z wydawcami.

Zawadzka dodaje, że żaden z tych wydawców na razie nie wyraził chęci powrotu do renegocjacji umowy kolportażowej.