Polskie Radio Gdańsk wycofało się z emisji płatnego spotu, zamówionego przez Miasto Gdańsk, w którym prezydent Aleksandra Dulkiewicz zapraszała na Święto Wolności i Praw Obywatelskich. Przyczyny rezygnacji nie podano ani ratuszowi, ani dopytującemu o nie portalowi Wirtualnemedia.pl. – To hańbiące dla publicznej rozgłośni – komentuje Daniel Stenzel, rzecznik prasowy Gdańska. Sprawa trafi we wtorek do KRRiT i Rady Etyki Mediów.
Obchodzone między 3-5 czerwca Święto Wolności i Praw Obywatelskich to święto państwowe, ustanowione przez Sejm w 2013 roku. Gdański ratusz organizował je w tym roku z Europejskim Centrum Solidarności i Fundacją Gdańską.
Radiowe zaproszenie, przygotowane przez miasto, dotyczyło 4 czerwca, kiedy to w programie znalazły się m.in. koncert dla mieszkańców z udziałem Smolika i Johny’ego Portera, debaty „wolnościowe”, spotkania z ludźmi mediów i kultury (m.in. z Tomaszem Sekielskim), a także spotkania z przedstawicielami organizacji pozarządowych.
Urząd miasta zaprosił na ten dzień mieszkańców, wykupując spoty radiowe w rozmaitych rozgłośniach. Kupiono je zarówno w komercyjnych radiach, które nadały zaproszenie, jak i próbowano tego dokonać w Radiu Gdańsk. Jednak pomimo wstępnego przyjęcia zlecenia i rozpoczęcia procedowania – zamówienie znienacka anulowano, o czym rozgłośnia poinformowała ratusz w mailu, bez wskazania powodów.
– To oczywiście hańbiące dla publicznej rozgłośni, dlatego nie dziwi mnie, że pod tym e-mailem nikt się nie podpisał – komentuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Daniel Stenzel, rzecznik prasowy ratusza.
Radio nie komentuje sprawy
W odrzuconym spocie można usłyszeć, że na święto zaprasza prezydent Aleksandra Dulkiewicz. Zapytaliśmy Radio Gdańsk, jakie były powody odrzucenia emisji płatnego spotu, lecz nie uzyskaliśmy żadnej odpowiedzi.
– Nie zostawimy tak tej sprawy, będziemy skarżyli działalność publicznego radia tam gdzie to możliwe, zarówno do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Rady Etyki Mediów, ale także do Rady Programowej Radia Gdańsk – zapowiada Stenzel, dodając: – Ta decyzja nadawcy pokazuje, że Święto Wolności jest jak najbardziej potrzebne, a pytania o funkcjonowanie cenzury i mediów publicznych wciąż musimy zadawać .
Z raportu Radio Track Kantar Polska, opracowanego przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w okresie od listopada 2021 roku do kwietnia 2022 Polskie Radio Gdańsk notowało średni dobowy udział słuchania na poziomie 3,8 proc. (spadek rok do roku o 0,7 proc.)