Wnioski z kontroli stacji lokalnych przynosi opublikowane we wtorek (31 maja) sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za 2021 r. W dokumencie można m.in. sprawdzić, czy nadawcy wywiązali się z obowiązków wynikających z ustawy o radiofonii i telewizji i warunków koncesyjnych. „Kontrole były przeprowadzane wszechstronnie i wielowymiarowo. Analizom poddawano treść audycji emitowanych w poszczególnych programach oraz przekazy handlowe” – informuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Regulator objął monitoringiem 45 programów, dla których koncesje wygasały w latach 2021-2023, w tym:
* 30 programów lokalnych, zsieciowanych: ESKA Bełchatów, Eska Białystok, ESKA Elbląg, ESKA Gorzów, ESKA Iława, ESKA Kielce, ESKA Leszno, Eska Małopolska, ESKA Piła, ESKA Poznań, ESKA Przemyśl, ESKA Tarnów, ESKA Warszawa, ESKA Wrocław, ESKA Zielona Góra, Meloradio 103,9, Radio POGODA 102,4 FM, Radio POGODA 103,4 FM, Radio POGODA 104,1 FM, RMF MAXXX, RMF MAXXX – OPOLE, RMF MAXXX – Piła, Rock Radio 103,8 FM, Super Nova Szczecin, Złote Przeboje 101 FM, Złote Przeboje 91,8 FM, Złote Przeboje ECHO, Złote Przeboje Karolina 91,2 FM, Złote Przeboje na Fali 89,8 FM, Złote Przeboje O’LE 92,8 FM;
* dwa diecezjalne programy lokalne, społeczno-religijne: EMAUS – Katolickie Radio Poznań, Radio eM Kielce;
* dziewięć programów lokalnych: Muzyczne Radio, Radio ELKA Głogów, Radio GRA Wrocław, Radio KASZËBË, Radio Nysa FM, Radio OKO, Radio Parada, Radio PARK, Radio Sochaczew;
* trzy programy akademickie: Akademickie Radio Centrum (Lublin), Akademickie Radio Kampus, Radio AFERA;
* jeden program ponadregionalny: Muzo.fm.
Za mało słowa i tematyki lokalnej
Z przeprowadzonych kontroli wynika, że nadawcy dziesięciu programów nie przestrzegali obowiązków programowych określonych w koncesjach. Wśród naruszeń stwierdzono:
* niższy udział tematyki lokalnej w programach: Radio Gra Wrocław, Radio KASZËBË, Radio OKO, Radio Nysa FM, Złote Przeboje O’LE 92,8 FM, Radio PARADA;
* brak tematyki lokalnej oraz niewypełnianie obowiązku oznaczenia programu nazwą zgodną z koncesją: Radio ELKA Głogów;
* za niski udział audycji słownych oraz tematyki lokalnej: Muzyczne Radio;
* niewypełnianie obowiązku oznaczenia programu nazwą zgodną z koncesją oraz warunków koncesyjnych odnoszących się do udziału audycji słownych dotyczących środowiska akademickiego: Akademickie Radio Centrum z Lublina;
* niewypełnianie warunków koncesji w zakresie oznaczenia programu nazwą zgodną z koncesją: EMAUS – Katolickie Radio Poznań.
Jak tłumaczą się nadawcy?
Nadawcy, w programach których wystąpiły naruszenia warunków koncesyjnych, zostali przez przewodniczącego KRRiT wezwani do udzielenia wyjaśnień. Najczęściej wskazywali na pandemię koronawirusa, jako przyczynę, dla której zmuszeni byli zmodyfikować swoje ramówki, wprowadzać zmiany w pracy redakcji i rezygnować z obecności gości w studiu. „Ponadto pandemia ograniczyła w programach liczbę relacji z lokalnych wydarzeń kulturalnych, sportowych czy politycznych, ponieważ obowiązywały zakazy organizowania zgromadzeń i wydarzeń o charakterze publicznym” – informuje o przyczynach odstępstw od warunków koncesji w swoim sprawozdaniu Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Jak już pisaliśmy, KRRiT sprawdziła też, czy nadawcy radiowi wywiązują się z obowiązku grania odpowiedniej ilości polskiej muzyki na antenie. W zeszłym roku przepisy naruszyło tylko kilka stacji. Najbardziej Program Trzeci Polskiego Radia, który w lutym 2021 r. emitował jedynie 24 proc. utworów w języku polskim zamiast wymaganych 33 proc.
Z kolei w programie Radio Doxa udział utworów słowno-muzycznych, wykonywanych w języku polskim w lipcu 2021 r. wyniósł 30 proc., w następnych miesiącach nadawca realizował już wymagany poziom.
W trzech programach odnotowano niższy niż 60-proc. udział piosenek w języku polskim, nadawanych w porze dziennej (czyli w godz. 5-24). W Radiu Kołobrzeg we wrześniu wyniósł on 59 proc. (również w 2020 r. stacja emitowała w lutym i wrześniu 59 proc. polskich utworów w porze dziennej), w Radiu Nysa – w październiku 59 proc., w Radiu Doxa w lutym i wrześniu było to 55 proc.