Za Lisa najlepiej sprzedał się „Newsweek” z papieżem

Dobrze - z Dudą i Kacperkiem

Najlepiej sprzedające się wydanie za czasu szefowania Tomasza Lisa w "Newsweeku" rozeszło się w 165,5 tys. egzemplarzy

Wydanie z 18 marca 2013 roku z nowym papieżem Franciszkiem było najlepiej sprzedającym się numerem „Newsweek Polska” za kadencji redaktora naczelnego Tomasza Lisa – wynika z naszej analizy danych ZKDP (dziś badania realizuje PBC). Najgorzej rozszedł się numer z marca 2020, gdy kraj opanowała pandemia.

Przeanalizowaliśmy lata 2012-2021, czyli czas, kiedy redaktorem naczelnym był Tomasz Lis. Roku 2022 nie mogliśmy wziąć pod uwagę ze względu na brak danych.

Najlepiej sprzedającym się wydaniem od 2012 roku był numer z 18 marca 2013 roku. Tematem okładkowym był nowo wybrany papież Franciszek, a tekst zatytułowano „Nowa twarz starego Kościoła. Wielkiej reformy Kościoła nie będzie, ale już zmienia się jego oblicze”. To wydanie sprzedało się w 188 tys. egzemplarzy.

Lis był wtedy już od roku szefem „Newsweeka Polska” – objął funkcję naczelnego na przełomie lutego i marca 2012 roku. Kilkanaście dni wcześniej stracił takie samo stanowisko w tygodniku „Wprost”. W geście solidarności z Lisem z „Wprost” odeszli wtedy m.in. Łukasz Ramlau, Renata Kim, Ryszard Holzer, Krzysztof Materna, Zbigniew Hołdys, Marcin Meller i Grzegorz Markowski. Przychodząc do „Newsweek Polska” i zastępując Wojciecha Maziarskiego, Lis napisał: „Pani prezes RASP Edyta Sadowska jasno określiła cel – pozycja lidera wśród tygodników opinii. Dokładnie taki cel sobie stawiam. Czeka nas wielka praca, ale gorąco wierzę, że razem z całym zespołem zadanie wykonamy”.

Kolejnym wydaniem z rekordową sprzedażą (165,5 tys. egzemplarzy) było to z września 2015 roku. Na okładce znalazł się wtedy szef „Solidarności” Piotr Duda, a tekst pióra Michała Krzymowskiego i Wojciecha Cieśli wstrząsnął Polską. Tygodnik dowodził, że szef „Solidarności” spędzał wakacje nad morzem z rodziną i psem Kacperkiem na koszt związku zawodowego.

W 2014 najchętniej kupowany był numer z grudnia 2014 roku, który rozszedł się w liczbie 165,31 tys. egzemplarzy. Wydania uplasowały się odpowiednio na trzecim i czwartym miejscu najlepiej sprzedających się numerów za czasów Lisa.

Na drugim miejscu zalazło się bowiem wydanie świąteczne z grudnia 2013 roku. Dobra sprzedaż wydań świątecznych pod koniec roku to tradycja w tygodnikach. Podobnie było w „Newsweek Polska”. Grudniowy numer z 2012 roku rozszedł się w 154,03 tys. egzemplarzy. Podobnie było w grudniu 2016 roku (148,39 tys. egz.).

Od 2017 roku rekordowo sprzedające się wydania nie notowały już tak dobrych wyników. Najlepiej sprzedający się numer w 2017 roku (grudzień) rozszedł się w 127,26 egz., w 2018 (kwiecień) w 123,85 tys., w 2019 (styczeń) w 102,41 tys., w 2020 roku (listopad) w 97,3 tys., a w 2021 – w 90,52 tys. egzemplarzy.

Najgorzej w historii tygodnika za szefostwa Tomasza Lisa sprzedało się wydanie z marca 2020 roku (62,48 tys. egz.). Tematem wiodącym była wówczas pandemia koronawirusa. Sprzedaż gazet załamała się wtedy ze względu na lockdown.

W ubiegłym tygodniu Tomasz Lis – po 10 latach prowadzenia „Newsweek Polska” – w trybie nagłym rozstał się z redakcją i RAS Polska. Wydawnictwo, odpowiadając „Presserwisowi”, nie zaprzeczyło, że w sprawie jego zachowań działała powołana w firmie specjalna komisja.

Aktualnie czasowo zastępuje Lisa Dariusz Ćwiklak, pełniąc obowiązki redaktora naczelnego.