Telewizja Polska chce, aby platformy satelitarne oferowały wszystkie 16 wersji stacji TVP3. Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu wykluczył taką możliwość podczas konferencji prasowej poświęconej wynikom finansowym. W erze rozwoju serwisów streamingowych Telewizja Polsat nie planuje uruchomienia nowych kanałów tematycznych.
Obecnie platformy cyfrowe Polsat Box, Canal+ i Orange oferują tylko TVP3 Warszawa w wersji SD (standardowej rozdzielczości), choć emisja tego kanału w HD (wysokiej rozdzielczości) jest już dostępna. Władze TVP zabiegają o to, aby abonenci zyskali dostęp do pozostałych 15 stacji, adresowanych do mieszkańców innych województw niż mazowieckie. Paweł Piotrowski, ekspert ds. techniki satelitarnej w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wyliczył, że mogłoby to kosztować nawet 6 mln zł rocznie. Do zaoferowania 15 nowych kanałów byłby bowiem potrzebny dodatkowy transponder satelitarny.
Polsat tłumaczy brak 15 kanałów TVP3 podobnie jak KRRiT
Kilka miesięcy temu prezes TVP Jacek Kurski skrytykował platformy cyfrowe za brak wszystkich TVP3 w ofercie. Powołał się na zasadę must carry, must offer. Zobowiązuje ona operatorów satelitarnych i kablowych do nadawania najważniejszych stacji naziemnych (TVP1, TVP2, TVP3, TVN, Polsat, TV Puls). Kurski dwa lata temu sam krytykował must carry, must offer, kiedy serwis streamingowy WP Pilot dołączył na tej podstawie m.in. TVP1 i TVP2.
Rada Programowa TVP poparła zarząd i zaapelowała do KRRiT o egzekwowanie zasady must carry, must offer. Regulator uznał, że zasada w przypadku platform satelitarnych obejmuje tylko jedną wersję TVP3, a nie jak chciałby zarząd TVP, wszystkie 16. Stacje te przez wiele godzin dziennie nadają wspólne pasmo.
– Z naszej perspektywy sprawa jest stosunkowo jasna. Ustawa o radiofonii i telewizji jasno i wyraźnie wskazuje, że obowiązek must carry, must offer dla platform satelitarnych dotyczy jednego programu regionalnego TVP. Także ustawa jest jasna i klarowana – stwierdził podczas konferencji prasowej Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu, właściciela platformy satelitarnej Polsat Box.
Pytanie czy Prawo i Sprawiedliwość przed wyborami samorządowymi nie przeforsuje zmiany przepisów. Niedawno zasiadająca w Radzie Mediów Narodowych posłanka Joanna Lichocka pochwaliła się zdjęciem ze spotkania z prezesem Kurskim. Dyskutowano o Teatrze Telewizji i właśnie must carry, must offer. Ani TVP, ani obecni na spotkaniu członkowie RMN nie zdradzili szczegółów.
W czasach streamingu nie będzie nowych kanałów
Podczas konferencji padło też pytanie o ewentualne nowe kanały tematyczne, które Polsat mógłby uruchomić w tym roku. – Na chwilę obecną koncentrujemy się na rozwijaniu tych kanałów, które mamy – zdradził Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat. Na rozwiniętych rynkach raczej dochodzi do zamknięć tradycyjnych kanałów w związku z rozwojem serwisów streamingowych. Taką strategię przyjął m.in. Disney w związku z inwestycjami w Disney+ czy Paramout Global, który rozwija serwis Paramount+.
Portal Wirtualnemedia.pl pytał o dokładną liczbę abonentów Polsat Box i o to czy śladem rynków amerykańskich i zachodnioeuropejskim spada zainteresowanie ofertą satelitarną. – My zaoferowaliśmy przełomowe rozwiązanie, jeśli chodzi o dekoder. To jest nasz dekoder Polsat Box 4K. On ma podłączenie satelitarne i kablowe. Z naszej perspektywy biznesowej traktujemy to jako segment pay-tv. Na dzień dzisiejszy nie patrzymy z jakiego źródła ludzie korzystają, tylko czy korzystają z naszych usług. To miało na celu repozycjonowanie naszego serwisu streamingowego (przyp. red. przejście od iPli do Polsat Box GO). To czy ktoś korzysta z satelity, kabla czy streamingu nie ma dla nas żadnego znaczenia. Wyniki mamy bardzo dobre. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Widzicie to Państwo w ramach naszej skutecznej realizacji strategii multiplay. Te nasze działania mają wpływ na budowę wartości naszego klienta i wzrost ARPU w tym kwartale o 4 proc. od poziomu prawie 70 zł – stwierdził Stec. Nie zdradził czy spółka zamierza rozwijać ofertę streamingową, oferując np. dekoder z systemem operacyjnym Android TV.
Większe wydatki na segment mediowy Menadżerowie Polsatu byli też pytani o wzrost kosztów operacyjnych segmentu mediowego o 20 proc. rok do roku. – W tym roku zaczęliśmy sezon programowy już w styczniu. Styczeń i luty upłynął tym samym pod znakiem mocnej oferty programowej w Polsacie. Nasza ramówka z dużymi inwestycjami wystartowała zgodnie z planem. Poza tym wydatków wymagał cały segment informacyjny w kontekście wojny na Ukrainie. Dotyczyło to „Wydarzeń”, kanałów Polsat News i Wydarzenia24, które robiły świetne wyniki w tym czasie i świetnie sobie z tym wszystkim poradziły. Doszło też do ich bliskiej współpracy z Interią – tłumaczył Janowski.
W pierwszym kwartale 2022 r. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wpływy sprzedażowe na poziomie 2,99 mld zł, niemal takie same jak rok wcześniej. Z kolei jej zysk netto jednostki dominującej spadł o 44,8 proc. do 214,9 mln zł. Zysk EBITDA zmniejszył się o 316,1 mln zł do poziomu 766,6 mln zł przy marży EBITDA na poziomie 25,7 proc.