Siedmioro prezenterów w ciągu ostatnich trzech miesięcy zniknęło z anteny TVP World; z kanałem pożegnali się także dwaj redaktorzy. Nadawca w takiej rotacji nie widzi jednak zagrożenia: – Zmiany w składzie prowadzących miały związek z rebrandingiem Poland In i uruchomieniem anteny TVP World – informuje Telewizja Polska, zapewniając, że zmiany te „przeprowadzane są z uwzględnieniem zachowania ciągłości nadawania”.
TVP World zaczął nadawać w listopadzie ub.r. Na początku stacja była dostępna pod adresem tvpworld.com i w godzinach nocnych na antenie TVP Info, w końcu jednak zyskała autonomię.
W ciągu ostatnich trzech miesięcy – jak się dowiadujemy – kanał opuściło siedmioro prezenterów: Celine Bernatowicz, Sergiusz Ryczel, Jan Darasz, Krzysztof Mularczyk, Klaudia Czerwińska, Erika Oley-Trojanowska i Aleksandra Rybińska. Odeszło także dwóch redaktorów: Grzegorz Kuczyński i Robert Bogdański (Kuczyński dołączył do redakcji serwisu Polskatimes.pl.).
TVP: zagrożenia brak, kanał rozwija się
Czy takie odejścia nie zakłócają pracy anglojęzycznego kanału? Zdaniem Telewizji Polskiej nie ma takiego zagrożenia: – Obsada kadrowa redakcji pozwala niezmiennie na dostarczanie naszym widzom informacji w języku angielskim przez 24 godziny na dobę – zapewnia nas zespół rzecznika TVP, dodając: – Wszelkie zmiany personalne są przeprowadzane z uwzględnieniem zachowania ciągłości nadawania oraz harmonijnego rozwoju anteny.
Zmiany w składzie prowadzących miały związek z rebrandingiem Poland In i uruchomieniem anteny TVP World – informuje publiczny nadawca. Większość przeprowadzanych zmian personalnych wynikać ma zatem z „konieczności dostosowania pracy redakcji do jej najważniejszego zadania, jakim jest rzetelne informowanie światowej opinii publicznej o agresji Rosji na Ukrainę”.
– Należy zauważyć, że część z wymienionych osób w ogóle nie pojawiała się na ekranie TVP World w roli prezenterów, a inne nadal współpracują z redakcją na innych stanowiskach. Niektórzy z dotychczasowych prezenterów pełnią obecnie rolę korespondentów na Ukrainie. Skład redakcji został też wzbogacony o nowych współpracowników – przekonuje zespół rzecznika TVP.
Telewizja podkreśla, że TVP World stworzył w ciągu kilku miesięcy sieć anglojęzycznych korespondentów na Ukrainie i w państwach bałtyckich. – Te zmiany pozwoliły na osiągnięcie dużych zasięgów w internecie, odpowiednio: Twitter – 19 mln użytkowników, Facebook – 9,3 mln użytkowników. Dodatkowo portal www.tvpworld.com zyskał o 21,75 proc. więcej odwiedzających w minionym kwartale 2022 roku – przekonuje spółka z Woronicza.
Gdzie oglądać TVP World?
Uruchomieniu TVP World nie towarzyszyła międzynarodowa kampania promocyjna, jednakże zasięg stacji zaczął się poprawiać po inwazji Rosji na Ukrainę. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła decyzję o usunięciu rosyjskich kanałów z oferty polskich sieci kablowych i platform cyfrowych – a wówczas część operatorów w zamian zaoferowało TVP World. – TVP World jest teraz dostępny dla wszystkich abonentów sieci kablowej UPC na pozycji 806 (dekodery Horizon i UPC TV 4K BOX) i 808 (dekoder Mediabox) oraz Orange IPTV na pozycji 783.
Już blisko 20 polskich operatorów zdecydowało się włączyć TVP World i stale dołączają do tego grona kolejni. Są to między innymi: Chopin, Evio, Dolsat, JMDI oraz Supermedia. Od marca kanał jest dostępny bezpłatnie także na największej platformie telewizyjnej w Wielkiej Brytanii – Freeview, w ramach usługi Channelbox.
W 2020 roku Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Spółka osiągnęła 198 mln zł zysku netto.