Internetowe stacje radiowe nie chcą nadawać w DAB+

Z jednym wyjątkiem

Internetowe rozgłośnie – Radio 357, Radio Nowy Świat, Radio RMF24, newonce.radio i Radiospacja – nie zgłosiły się do konkursu dotyczącego nadawania na ogólnopolskim multipleksie DAB+. Jak przyznają nadawcy, nie jest to opłacalne finansowo i niewielu słuchaczy ma odbiorniki do słuchania radia cyfrowego. W Radiu Nowy Świat mówią, że rozpowszechnianie programu w tej technologii jest ekonomicznie nieuzasadnione, a w Grupie RMF podkreślają, że system DAB+ jest przestarzały i nieefektywny.

Możesz być w Warszawie (1,7 mln mieszkańców), Gorzowie Wielkopolskim (120 tys. mieszkańców) czy Zakopanem (27 tys. mieszkańców) i w każdym z tych miast usłyszysz RMF FM, Radio ZET, Radio Maryja, a także cztery stacje publicznego nadawcy: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę i Polskie Radio 24. Wystarczy do tego zwykły odbiornik z zakresem fal radiowych w przedziale 87,5 – 108 MHz. Bo w analogowym eterze w całym kraju nadaje siedem ogólnopolskich stacji radiowych. Do tego w największych miastach słychać też rozgłośnie ponadregionalne (m.in. TOK FM, RMF Classic, VOX FM czy Antyradio), a w wielu miejscowościach dodatkowo – lokalne stacje zrzeszone w sieci radiowe, nadające niemal identyczny program (jak m.in. Radio ESKA, RMF MAXXX, Meloradio czy Radio Złote Przeboje).

Od kilku lat lawinowo przybywa nowych stacji radiowych w internecie. Są uruchamiane przez największych nadawców i przez nich udostępniane w specjalnie stworzonych aplikacjach. Różnią się przede wszystkim rodzajem granej muzyki.

W ostatnich miesiącach pojawiły się również rozgłośnie internetowe z rozbudowaną ramówką, programami publicystycznymi, różnorodną muzyką i znanymi dziennikarzami radiowymi, które nie nadają reklam. Utrzymują się głównie z wpłat słuchaczy za pośrednictwem popularnych serwisów zrzutkowych (m.in. Patronite.pl). W ten sposób działają Radio 357 i Radio Nowy Świat (obie stworzone przez byłych dziennikarzy radiowej Trójki) czy Radiospacja (powstała na bazie dawnej Radiostacji).

Z kolei newonce.radio utrzymuje spółka newonce.media – właściciel m.in. portali newonce.net i newonce.sport. A informacyjno-muzyczne Radio RMF24 uruchomił nadawca RMF FM, korzystając ze swoich zasobów, nie tylko osobowych. Na antenie można usłyszeć dziennikarzy krakowskiej stacji, którzy na zmianę prowadzą programy w RMF FM i na antenie internetowej rozgłośni. W RMF24 można usłyszeć materiały reporterskie i rozbudowane relacje, na które nie ma miejsca na antenie ogólnopolskiej.

Projekt internetowy rozwijany w internecie

Żadnej z wymienionych wyżej internetowych rozgłośni nie posłuchamy w radiu cyfrowym. Co prawda na razie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała jedynie listę chętnych na nadawanie w DAB+ w konkursach dotyczących multipleksu ogólnopolskiego, ale nie zgłosił się do niego żaden z wspomnianych nadawców internetowych. Dlaczego?

– Nie planowaliśmy i nie planujemy. Chcemy pozostać w przestrzeni internetu – przekonuje Mih Michalski, szef newonce.media.

Podobnie mówi Krzysztof Głowiński, rzecznik Grupy RMF. – Radio RMF24 to projekt internetowy i będzie rozwijany w internecie, gdzie dokonuje się prawdziwa cyfryzacja radia – wyjaśnia. Rzecznik dodaje, że Grupa RMF od wielu lat podkreśla, że system DAB+ jest przestarzały i nieefektywny. – A do tego wymagający bardzo dużych nakładów finansowych po stronie odbiorców i nadawców i w dającej się przewidzieć przyszłości nie odniesie sukcesu na polskim rynku – uważa Krzysztof Głowiński.

Grupa RMF do ostatniej chwili nie zdradzała, czy wystartuje w konkursie na ogólnopolską koncesję DAB+. Spółka zdecydowała się jednak ubiegać o rozszerzenie koncesji radia RMF FM. – Jeśli okaże się, że koszty emisji w DAB+ będą zbyt wysokie, będziemy ponownie rozważać, czy pozostać w tym systemie, czy się jednak z niego wycofać – mówi Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF.

Niecałe 5 proc. Polaków ma odbiorniki DAB+

Do cyfrowej radiofonii sceptycznie podchodzi też Magda Jethon, szefowa Radio Nowy Świat. – Rozpowszechnianie programu radiowego w technologii DAB+ uważam w tej chwili za ekonomicznie nieuzasadnione. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że odbiorniki radiowe obsługujące DAB+ posiada mniej niż 5 proc. Polaków – zaznacza. Tak wynika z badania TePanel, na które powołują się również nadawcy komercyjni. Od lat powtarzają, że cyfryzacja radia powinna być oparta na internecie.

– Przyszłość radia jest cyfrowa i dlatego jako Grupa Radiowa Agory intensywnie rozwijamy się w internecie – mówił nam niedawno Maciej Strzelecki, prezes Grupy Radiowej Agory. – Pracujemy nad tym, by nasze stacje były dostępne online w sposób odpowiadający najnowszym i najbardziej powszechnym światowym trendom: w formie streamingu oraz on demand, jak również w samochodach z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi. Już teraz można w ten sposób słuchać Radia TOK FM, a wkrótce również wszystkich rozgłośni muzycznych z portfolio naszej Grupy.

Dlatego Grupa Radiowa Agory, a także Eurozet zdecydowały, że nie będą uczestniczyć w konkursie na koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego w technologii DAB+, który Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła w połowie lutego.

Ostatecznie wpłynęło osiem wniosków, z czego dwa złożyły kieleckie spółki związane z Radiem Fama. W cyfrowym eterze może zadebiutować wiele stacji wcześniej nieobecnych w analogowym (m.in. Mixradio spółki MWE Radio, należącej do Grupy MWE Michała Winnickiego; Radio Voyager spółki Imperium Media z Gliwic, która już nadaje Radio Imperium w multipleksach lokalnych i eksperymentalnych DAB+ w Katowicach, Gliwicach, Wrocławiu, Opolu, Bielsku-Białej i Szczawnicy; Radio dla Dorosłych Fundacji Emanio Arcus z Legionowa, która jest już znana z Radia Bezpieczna Podróż dla niepełnosprawnych działającego w multipleksach lokalnych DAB+).

Radio 357: przeważyły argumenty czysto praktyczne

Na walkę w konkursie na nadawanie w ogólnopolskim multipleksie DAB+ nie zdecydowało się także Radio 357. Jego prezes, Paweł Sołtys podkreśla, że stacja jest w gronie liderów słuchalności radia online. Powołuje się na nowe badanie Krajowego Instytutu Mediów, realizowane od końcówki stycznia do marca br. Wynika z niego, że liderem pod względem słuchalności w internecie jest RMF FM (20,2 proc.), a kolejne pozycje zajmują Radio 357 (11,9 proc.) i Radio Nowy Świat (7,9 proc.), które mają wielokrotnie wyższą słuchalność od Trójki (1,3 proc.).

– Postawiliśmy bardzo świadomie na emisję przez internet – mówi Paweł Sołtys. I dodaje, że przeważyły argumenty czysto praktyczne. – Powszechny dostęp w Polsce i na całym świecie, relatywnie niski koszt i dla nas, i dla odbiorcy, łatwość nadawania i łatwość odbioru, w praktycznie każdej kieszeni – wymienia.

Zdaniem Pawła Sołtysa technologia DAB+ oznaczałby szereg wyzwań. – Od kwestii odbioru sygnału poprzez specjalne odbiorniki, które ma niecałe 5 proc. gospodarstw domowych, przez kwestie nadawania po zasięg sygnału cyfrowego radia. Korzyści z wejścia w ten standard są więc dla nas w tej chwili zbyt małe w porównaniu do koniecznych nakładów i przygotowań. Ale oczywiście obserwujemy rozwój rynku i żadnej furtki nie zamykamy. Zwłaszcza, że jako medium finansowane przez społeczność szczególnie uważnie słuchamy naszych patronów i tego, jak chcą słuchać swojego radia – mówi prezes Radia 357. – Z naszych obserwacji wynika, że coraz chętniej sięgają oni po treści audio dostępne online. To naturalne środowisko, w którym możemy też budować ofertę podcastową oraz komunikację z naszą społecznością. Radio na żywo i radio na życzenie tworzą wtedy spójną całość, dostępną cały czas w zasięgu ręki. I gdybym miał obstawiać kierunek, w którym pójdzie rynek nadawców, to internet wydaje się lepszym i bardziej naturalnym wyborem.

Radiospacja w DAB+? „Nie wykluczamy”

W gronie pięciu rozgłośni internetowych jest i ta, która być może kiedyś zagości w odbiornikach cyfrowych. – O tym, że nie wystartowaliśmy w konkursie na nadawanie w ogólnopolskim multipleksie DAB+ zdecydowały względy finansowe – przyznaje Hubert Augustyniak, który z Pawłem Sito założył Radiospację. – Nie stać nas, jako spółki, na wydatek 1,7 mln zł. Natomiast nie wykluczamy w przyszłości udziału w konkursach na nadawanie w systemie DAB+ w ramach multipleksów lokalnych lub regionalnych – mówi Augustyniak.

Na początku roku ruszyły multipleksy lokalne DAB+ w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Częstochowie. W kilku miejscach w kraju działają też multipleksy testowe. W MUX lokalnych są dostępne m.in. Radio Nuta, Disco Radio, Mega Radio, Radio Profeto, Radio Bezpieczna Podróż i Muzo.fm (tylko w Częstochowie, Poznaniu, Warszawie i Katowicach). Wkrótce ma do nich dołączyć także WP Radio.