Mateusz Borek promuje wódkę

TVP: obowiązuje go Kodeks Etyki Dziennikarskiej

Mateusz Borek

Dziennikarz sportowy Mateusz Borek, związany z Kanałem Sportowym, Viaplay i Telewizją Polską, pojawił się w spocie promującym wódkę Wychowana w Luksusie. – TVP stoi na stanowisku, że jak każdego dziennikarza obowiązuje go Kodeks Etyki Dziennikarskiej. Nawet freelancer dbający o swój dziennikarski status i obiektywizm powinien go przestrzegać – komentuje Telewizja Polska.

Trwający ponad minutę spot, w którym Mateusz Borek promuje wódkę Wychowana w Luksusie, pojawił się w zeszły czwartek na fanpage’u facebookowym marki, obserwowanym przez ponad 2 tys. użytkowników. W filmie dziennikarz prezentuje butelki dwóch wariantów promowanej wódki i zachwala jej smak. Na początku zaznacza, że przekaz jest skierowany do osób dorosłych.

Wpis linkuje do serwisu internetowego marki Wychowana w Luksusie. – Ziemniak i Żyto (POTATO & RYE) Kod MATI20 to 20% zniżki – stwierdzono we wpisie.

Reklamy mocnych alkoholi bardzo ograniczone

Udział Mateusza Borka w spocie wódki skrytykowali niektórzy dziennikarze aktywni na Twitterze. – Dziennikarz sportowy, dziennikarz TVP, człowiek który jest dla wielu młodych ludzi autorytetem, postanowił dorobić reklamując wódę!!! To wszystko w kraju w którym nadużywanie alkoholu jest problemem społecznym, przyczyną dramatów wielu rodzin. O co tu chodzi!? – spytał Michał Janczura z TOK FM. – Coraz mniej dziennikarz, coraz bardziej sportowy influencer. Taka prawda, taki jego wybór – skomentował Łukasz Rogojsz z Gazeta.pl.

– Reklamowanie wódki przez dziennikarza współpracującego z TVP. To jest w ogóle legalne? – spytał Szymon Jadczak z Wirtualnej Polski.

Przytoczył też przepisy bardzo mocno ograniczające działania reklamowe wszystkich alkoholi poza piwem.

W związku z tymi przepisami komunikacja marketingowa alkoholi innych niż piwo jest praktycznie nieobecna w mediach tradycyjnych, a w internecie obejmuje głównie projekty wizerunkowe i sponsoringowe (np. marki mocnych alkoholi pojawiają się w teledyskach muzycznych).

TVP uważa, że Mateusz Borek powinien przestrzegać kodeksu etyki dziennikarskiej

Mateusz Borek nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące jego udziału w promocji wódki Wychowana w Luksusie. Sprawy nie skomentowało również polskie biuro prasowe platformy Viaplay, z którą dziennikarz jest związany od jej startu u nas w sierpniu ub.r.

Od drugiej połowy 2020 roku Mateusz Borek współpracuje z Telewizją Polską, komentuje niektóre mecze i prowadzi studia przy transmisjach piłkarskich. Ponadto należąca do Borka firma MB Promotions i Tymex Boxing Promotion Mariusza Grabowskiego w połowie ub.r. podpisały umowę obejmującą transmisje w TVP przez trzy lata minimum 18 gal bokserskich zorganizowanych przez obie spółki.

W Telewizji Polskiej obowiązują od lat „zasady etyki dziennikarskiej”, przy czym dotyczą one osób zajmujących się obszarami informacji, publicystyki, reportażu, dokumentu i edukacji. W jednym z punktów czytamy, że „dziennikarzowi nie wolno występować w reklamie i zajmować się akwizycją reklam ani uczestniczyć w przedsięwzięciach promocyjnych i wypowiadać się w publikacjach promocyjnych z wyjątkiem akcji charytatywnych”.

– Pomimo tego, że Telewizji Polskiej nie wiążą z panem Mateuszem Borkiem żadne stałe kontrakty, to jednak TVP stoi na stanowisku, że jak każdego dziennikarza obowiązuje go Kodeks Etyki Dziennikarskiej. Nawet freelancer dbający o swój dziennikarski status i obiektywizm powinien go przestrzegać – przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl centrum informacji Telewizji Polskiej.

W ostatnich latach publiczny nadawca poluzował te zasady wobec prezenterów niezajmujących się informacjami ani publicystyką. Kiedy jesienią 2013 roku dziennikarz sportowy Maciej Kurzajewski i prezenterka Marzena Rogalska, wówczas współprowadząca „Pytanie na śniadanie”, występowali w kampaniach reklamowych (odpowiednio PKO BP i Biedronki), na kilka miesięcy zniknęli z anteny.

Natomiast Tomasz Kammel w 2017 roku uzyskał zgodę TVP na udział w kampanii Swiss Krono, potem reklamował też sieć Play i własną markę skarpet.

Borek reklamuje Tyskie

Mateusz Borek w 2016 roku, kiedy pracował jeszcze w Polsacie, wystąpił, wspólnie z Anną Lewandowską i Łukasze Fabiańskim, był też twarzą kilku marek bukmacherskich, m.in. eToto.

W ub.r. był jednym z bohaterów kampanii piwa Tyskie w ramach komunikacji pod hasłem „Przejdźmy na TY”. Producent Tyskiego od ponad roku współpracuje reklamowo z Kanałem Sportowym (Borek jest jednym z jego udziałowców i głównych twórców), niedawno umowę przedłużono na kolejny rok.