Grupa RMF startuje w konkursie na ogólnopolską koncesję DAB+. Spółka będzie się ubiegać o rozszerzenie koncesji radia RMF FM. – Jeśli okaże się, że koszty emisji w DAB+ będą zbyt wysokie, będziemy ponownie rozważać, czy pozostać w tym systemie, czy się jednak z niego wycofać – mówi Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF.
Wnioski ws. uczestnictwa w konkursie na koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego w technologii DAB+ zainteresowani mogli składać do piątku. Grupa RMF do samego końca nie chciała informować, czy w nim wystartuje. Od kilku miesięcy jej rzecznik Krzysztof Głowiński konsekwentnie powtarzał: – Nie wypowiadamy się w sprawie toczących się i planowanych konkursów koncesyjnych.
W poniedziałek, 4 kwietnia Grupa RMF przecięła spekulacje. W komunikacie podano, że spółka zdecydowała się wystartować w konkursie na miejsce na ogólnopolskim multipleksie radiowym, skierowanym do obecnie nadających na falach FM niepublicznych stacji ogólnopolskich, by „zabezpieczyć pozycję radia RMF FM”.
Jednocześnie zaznaczono, że Grupa RMF nadal pozostaje sceptyczna w stosunku do tego standardu nadawania cyfrowego i nie weźmie udziału w innych konkursach DAB+.
– Na obecnym etapie nie są znane realne koszty nadawania na ogólnopolskim multipleksie DAB+. Nie został wybrany operator, nie wiadomo jakich opłat zażąda – mówi Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF. – Jeśli okaże się, że koszty emisji w DAB+ będą zbyt wysokie, będziemy ponownie rozważać, czy pozostać w tym systemie, czy się jednak z niego wycofać i zrezygnować z koncesji.
W komunikacie podkreślono, że system DAB+ nie jest rozwiązaniem nowoczesnym i w dającej się przewidzieć przyszłości nie odniesie sukcesu na polskim rynku. „Dlatego też Grupa RMF nie będzie uczestniczyć w innych konkursach na koncesje DAB+” – zaznaczono.
Grupa RMF, podobnie jak inni nadawcy komercyjni w Polsce, podkreśla, że prawdziwa cyfryzacja radia już odbywa się w internecie, który dostępny jest mobilnie w całym kraju, a koszty transmisji danych z roku na rok spadają.
Spółka chwali się też swoją ofertą. „Na przestrzeni ostatniego roku Grupa RMF uruchomiła dwa projekty internetowe – informacyjno-muzyczne Radio RMF24 i platformę RMF Classic+” – przypomina spółka.
Agora i Eurozet nie wystartują w konkursie
Grupa Radiowa Agory i Eurozet nie będą uczestniczyć w konkursie na koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego w technologii DAB+, który Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła w połowie lutego. – To przestarzała technologia, a inwestycje w nią nie przystają do obecnej rzeczywistości i są ekonomicznie nieuzasadnione – mówił nam Maciej Strzelecki, prezes Grupy Radiowej Agory.
– Przedstawiciele naszej Grupy wielokrotnie krytycznie wypowiadali się na temat tego standardu – przekazał nam Michał Aleksandrowicz, rzecznik prasowy Eurozetu.
Z kolei wśród podmiotów, które wystartowały w konkursie na nadawanie na ogólnopolskim multipleksie radia, wnioski złożyły Grupa ZPR Media i spółka Michała Winnickiego MWE Radio. Ta pierwsza chce nadawać w DAB+ stację pod nazwą Radio Eska, a druga – Mixradio.
Również Wirtualna Polska będzie nadawać w DAB+ pod nazwą WP Radio. Choć stacja może już emitować program w Toruniu, Rzeszowie, Częstochowie, Warszawie, Poznaniu i Katowicach w tym standardzie, nadal jej nie słychać w cyfrowych odbiornikach. – Prace nad uruchomieniem radia przebiegają zgodnie z założeniami – powiedział nam Michał Siegieda, rzecznik prasowy WP Holding, do którego należy rozgłośnia. Spółka planuje rozpocząć nadawanie jeszcze wiosną tego roku.
Polskie Radio za to inwestuje w cyfrowe radio i oferuje w DAB+ najwięcej stacji. To Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio dla Zagranicy (Radio Poland), Radio Dzieciom, Chopin, Radio Kierowców, a także rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne. W przyszłym roku ma wystartować Polskie Radio Literatura.