KRRiT znów nie przedłużyła koncesji naziemnej TVN7

KRRiT w pełnym składzie: Janusz Kawecki, Teresa Bochwic, Witold Kołodziejski, Elżbieta Więcławska-Sauk, Andrzej Sabatowski

RiT nie podjęła decyzji w sprawie przedłużenia koncesji dla TVN7. Przewodniczący Witold Kołodziejski wydał komunikat, w którym zaapelował do ustawodawców o dostosowanie przepisów. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl w obronie TVN7 do KRRiT wpłynęło 25 tys. e-maili.

– Dzisiejsze głosowanie ponownie nie przyniosło rozstrzygnięcia. Rozkład głosów był taki sam jak poprzednio – poinformowała rzeczniczka prasowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Teresa Brykczyńska w rozmowie z reporterem TVN24.

Zaznaczyła, że przewodniczący Krajowej Rady zarządził przerwę w posiedzeniu, zostanie ono wznowione w piątek o godz. 14:30 Prawdopodobnie odbędzie się wtedy następne głosowanie w sprawie koncesji TVN7.

– To stanowisko jest moim zdaniem niezgodne z prawem. Moim zdaniem wszyscy członkowie Krajowej Rady mają prawny obowiązek głosować za przyznaniem koncesji – skomentował na antenie TVN24 mecenas Mikołaj Sowiński, pełnomocnik TVN Grupy Discovery w tej sprawie. Zwrócił uwagę, że struktura właścicielska TVN nie zmieniła się od lat, a we wrześniu ub.r. KRRiT przedłużyła koncesję satelitarną TVN24.

– Ponieważ nie zmienił się stan faktyczny ani prawny, moim zdaniem wszyscy członkowie Krajowej Rady mają obowiązek prawny podążać za tą wcześniejszą uchwałą, wcześniejszą interpretację – dodał.

– Jestem bardzo zawiedziony, że uchwała nie została podjęta dzisiaj, że po raz kolejny Krajowa Rada nie wywiązała się ze swoich konstytucyjnych i ustawowych obowiązków. Naprawdę przekroczyliśmy już wszystkie granice – podkreślił mec. Sowiński.

Obecna koncesja naziemna TVN7 wygasa 25 lutego. Jeśli Krakowa Rada nie zdecyduje wcześniej o prolongowaniu jej, kanał będzie musiał wstrzymać emisję naziemną, nawet jeśli KRRiT nie podejmie też uchwały o nieprzedłużeniu koncesji.

Spółka TVN zgodnie z przepisami wniosek o koncesję dla TVN7 na kolejne 10 lat złożyła na ponad rok przed wygaśnięciem obecnej, w grudniu 2020 roku.

Przeciw koncesji TVN7 nadal Kawecki i Sabatowski

W ostatnich tygodniach Krajowa Rada trzykrotnie głosowała już nad przedłużeniem koncesji naziemnej TVN7. Zgodnie z procedurą członkowie KRRiT najpierw głosowali nad uchwałą o przedłużeniu koncesji stacji. We wcześniejszych głosowaniach za byli Witold Kołodziejski, Teresa Bochwic i Elżbieta Więcławska-Sauk, a przeciw – prof. Janusz Kawecki i Andrzej Sabatowski.

Do przyjęcia uchwały potrzeba czterech głosów za. W tej sytuacji członkowie KRRiT poddawali pod głosowanie uchwałę o nieprzedłużeniu koncesji TVN7. Układ głosów był odwrotny: za opowiedzieli się Kawecki i Sabatowski, a przeciw Kołodziejski, Bochwic i Więcławska-Sauk.

Janusz Kawecki w oświadczeniu, wydanym w zeszły czwartek, uzasadnił, że jest przeciw przedłużeniu koncesji naziemnej TVN7 tak samo jak przy koncesji satelitarnej TVN24, ponieważ jego zdaniem struktura własnościowa TVN narusza ustawę o radiofonii i telewizji.

TVN Grupa Discovery podkreśliła, że dopełniła wszelkich niezbędnych formalności i wymogów prawnych do przedłużenia koncesji TVN7, a brak pozytywnej decyzji KRRiT w tej sprawie jest bezpodstawny. – Bezczynność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) działa na szkodę rynku medialnego w Polsce, uderza w widzów oraz innych nadawców i operatorów – ocenił nadawca w drugiej połowie stycznia.

Apele organizacji do KRRiT

Krajową Radę za nieprzedłużenie koncesji TVN7 skrytykowało kilka organizacji, m.in. z segmentu mediów i marketingu. – Jako przedsiębiorcy zwracamy uwagę, że mamy tu do czynienia z celowym działaniem na szkodę przedsiębiorstwa, jawnym podważaniem bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i coraz silniejszym osłabianiem pozycji Polski w oczach krajowych i zagranicznych inwestorów – stwierdziła Rada Przedsiębiorczości.

– Kolejna próba ingerencji władzy ustawodawczej i wykonawczej w zasady funkcjonowania komercyjnego rynku medialnego i reklamowego w Polsce i brak poczucia stabilności bezpośrednio wpływa na kondycję nie tylko branży komunikacji marketingowej, ale również wszystkich podmiotów, z którymi ta branża współpracuje – oceniły IAA Polska, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i Związek Firm Public Relations.

O przedłużenie koncesji naziemnej TVN7 zaapelowali również Reporterzy bez Granic.

Przewodniczący Krajowej Rady w wydanym w środę obszernym oświadczeniu wyjaśnił, dlaczego dwójka członków we wcześniejszych głosowaniach była przeciw przedłużeniu koncesji TVN7. – Zdaniem członków Rady głosujących przeciwko przyznaniu koncesji, brak poprawności struktury właścicielskiej nadawcy z polskim i europejskim prawem jest poważnym naruszeniem ustawy, uniemożliwiającym przyznanie koncesji – stwierdził.

Grupa TVN poprosiła widzów o wsparcie

Od wtorku w zeszłym tygodniu w kanałach TVN Grupy Discovery pojawiają się spot i napis przy grafikach ekranowych informujące, ile dni pozostało do wygaśnięcia obecnej koncesji TVN7, oraz zachęcające widzów do pisania w tej sprawie skarg do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

– Odebranie darmowej rozrywki najbardziej uderzy w zwykłego widza. Emitując spot chcemy uświadomić naszym widzom, że ich ulubione programy, seriale i bohaterowie mogą wkrótce zniknąć z ekranu. Prosimy ich więc o wsparcie. Mogą realnie pomóc apelując do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o przyznanie nam koncesji na kolejny okres – wyjaśniła Katarzyna Mazurkiewicz, dyrektor programowa TVN7.

– Jeśli KRRiT nie wyda decyzji o przedłużeniu koncesji dla TVN7, co jest jej obowiązkiem wynikającym z prawa, widzowie utracą bezpłatny dostęp do największego kanału rozrywkowego w Polsce. Wielu z nich zostanie całkowicie pozbawionych możliwości oglądania stacji – podkreśliła TVN Grupa Discovery w komunikacie.

Do środy Krajowa Rada otrzymała ponad 25 tys. maili z apelem o przedłużenie koncesji naziemnej TVN7.

TVN Grupa Discovery poinformowała, że uzyskała w Holandii koncesję satelitarną dla TVN7, więc kanał dalej będzie mógł być dostępny w sieciach kablowych i na platformach cyfrowych.

W 2021 roku TVN7 miał 3,60 proc. udziału w rynku oglądalności (dane Nielsen Audience Measurement).