Ewelina Kachniarz, członkini rady nadzorczej z ramienia Tier Investments, które zainwestowało w uruchomienie News 24, mówi nam, że stacja pojawi się u widzów jeszcze w lutym.
Emisja techniczna News 24 od początku lutego
– Musimy dopiąć wszystkie formalności, żeby umożliwić pełną emisję kanału. Na razie wystartowała emisja techniczna. Równolegle są zawierane umowy z sieciami kablowymi. W przyszłości planowany jest też płatny streaming kanału – informuje Kachniarz.
Jak dodaje, projekt jest koordynowany na wielu płaszczyznach, także z Nielsenem. – Kanał News 24 będzie przez niego monitorowany, żeby jak najszybciej mógł rozpocząć emisję reklam – stwierdza. Nie informuje jednak, która firma będzie brokerem reklamowym News 24.
Od 1 lutego stacja prowadzi emisję techniczną, niedostępną dla widzów. Pod koniec stycznia Ryszard Krajewski, prezes Astro, nadawcy stacji, mówił „Presserwisowi”, że sygnał News 24 trafi do widzów w połowie lutego. Teraz nie chciał komentować sprawy. Komentarza odmówił też Andrzej Andrysiak, redaktor naczelny News 24.
Stacja nadal niegotowa
Przypomnijmy, że pierwotnie produkcja News 24 miała rozpocząć się na początku września ub.r.
Z informacji „Preserwisu” wynika, że stacja nadal nie jest gotowa do rozpoczęcia pełnego nadawania. Osoby znające projekt, z którymi rozmawialiśmy, zgodnie stwierdziły, że do końca lutego nie jest możliwe przygotowanie oficjalnej emisji. Stacja w dalszym ciągu pracuje nad kwestiami technologicznymi. Nie ma też pełnego składu redakcyjnego. Dziennikarzami nowego kanału mają być m.in. Marcin Antosiewicz, Joanna Śpiechowicz, Jacek Zimnik, Daria Wąsiewska i Anna Lerczak.
Piotr Barełkowski, który tworzył TV Biznes, TV Republika i telewizję WPolsce.pl ocenia, że uruchomienie kanału, np. w ograniczonym pakiecie sieci kablowych, nie jest wielkim problemem. – Być może występuje tu brak zdolności negocjacyjnych lub nierealistyczna biznesowo pozycja – stwierdza.
Jak podają przedstawiciele News 24, początkowo kanał będzie oferowany operatorom bezpłatnie, ale docelowo będą oni musieli uiszczać za niego opłaty. Według Barełkowskiego płatna stacja ma jednak gorszą pozycję przy rozmowach z operatorami. – Dziś płatny kanał informacyjny na pewno nie będzie miał łatwo z dystrybucją, bo mamy już dużą ofertę bezpłatnych kanałów o tym profilu. Każda nowa stacja, tym bardziej płatna, jest ryzykiem dla operatora, bo jeśli zostanie później wyłączona z oferty, klienci będą mogli wypowiedzieć umowę i odejść do konkurencji – mówi Barełkowski.
Brak zgody na emisję satelitarną
News 24 posiada tylko koncesję na emisję w sieciach telekomunikacyjnych, czyli może być emitowany wyłącznie w sieciach kablowych i IPTV. Do emisji satelitarnej wymagana jest odrębna zgoda KRRiT, której stacja nie ma.
Dziwi to Piotra Barełkowskiego, bo jego zdaniem emisja satelitarna to najłatwiejszy sposób na dystrybucję. – Trzeba jednak wykupić u operatora miejsce, a to kosztuje kilkaset tysięcy złotych rocznie – zaznacza.
Spółka Astro, nadawca News 24, w 2021 roku miała 571,7 tys. zł straty netto (wobec 431,3 tys. zł zysku rok wcześniej), a w samym czwartym kwartale 28,7 tys. zł zysku (mniej o 89,8 proc.). Słabsze wyniki firma tłumaczyła inwestycjami w start News 24.
Wcześniej Astro uruchamiała już wiele kanałów, np. w 2006 roku ruszyła informacyjno-rozrywkowa Superstacja, później sprzedana Polsatowi. Od marca 2017 roku spółka nadaje poświęcony grom komputerowym kanał E-sport. Od 2015 roku istnieje też kanał ogólnotematyczny 13.tv. Od 2011 do początku 2015 roku firma nadawała też pakiet stacji Next o różnej tematyce, m.in. Next TV HD, Next TV 3D i Next Music.
Kanał News 24 ma przedstawiać informacje z Polski i ze świata, ale też prezentować rozmowy z przedstawicielami samorządów.