Ogłoszony jesienią ub. roku przetarg na rozszerzenie zasięgu nadajników w cyfrowym standardzie DAB+ został unieważniony przez Polskie Radio z powodu zbyt wysokich kwot, jakie zaproponowali oferenci. Nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony kolejny przetarg – procedury w tym zakresie trwają. Tym samym coraz bardziej opóźnia się termin poszerzenia zasięgów.
Polskie Radio miało rozszerzyć zasięg nadajników w cyfrowym standardzie DAB+ już od października ub. roku, jednak – z powodów biurokratycznych – nie udało się ani ogłosić, ani tym bardziej rozstrzygnąć przetargu w zakładanym terminie. Dopiero w połowie listopada publiczny nadawca ogłosił przetarg w tej sprawie, a do zwiększenia zasięgu DAB+ miało dojść – według założeń – najwcześniej w pierwszym kwartale br.
Tak się jednak najprawdopodobniej nie stanie, gdyż ogłoszony przetarg został unieważniony z powodu tego, iż oferenci żądali kwot przewyższających to, co na ten cel zaplanowało Polskie Radio. – We wszystkich zadaniach, oferty z najniższą ceną przekroczyły kwoty, które zamawiający wspólnie udzielający zamówienia, zamierzali przeznaczyć na jego sfinansowanie. Podstawa prawna to art. 255 pkt 3) ustawy Prawo zamówień publicznych – przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Monika Kuś, rzeczniczka prasowa Polskiego Radia.
Kiedy zostanie ogłoszony kolejny przetarg – tego mnie wiadomo. – Trwają procedury – informuje krótko Kuś. A to oznacza, że prawdopodobnie nie uda się przeprowadzić całości przetargu i wyłonić jego zwycięzców w pierwszym kwartale br.
Historia unieważnionego przetargu
Prace nad unieważnionym właśnie przetargiem trwały od początku 2021 roku do późnej jesieni, ale opóźniały je m.in. nieobecności poszczególnych decydentów spowodowane kwarantannami. Nadawca publiczny dopiero w listopadzie otrzymał ostatnie dokumenty z jednej z rozgłośni regionalnych (przetarg ogłosili: Polskie Radio wraz z 13 swoimi regionalnymi rozgłośniami).
Zgodnie z projektem Karty Powinności, którą Polskie Radio złożyło w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji od 1 października w zasięgu DAB+ powinno być ponad 80 proc. ludności Polski. Powierzchniowo zasięg miał wynosić 61,5 proc. Tymczasem zasięg techniczny Polskiego Radia w systemie DAB+ to nadal blisko 44 proc. powierzchni Polski. Tym samym publiczne rozgłośnie docierają do ok. 67 proc. potencjalnych odbiorców (ponad 25 mln mieszkańców). W cyfrowym standardzie są dostępne: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio dla Zagranicy (Radio Poland), Radio Dzieciom, Chopin, Radio Kierowców, a także rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne. Jak zapowiada Polskie Radio, w przyszłym roku w tym standardzie ruszyć ma Polskie Radio Literatura.
W 2020 roku W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu rtv i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.