Media kochają WOŚP

Kwestia wizerunku, interesu i skali imprezy. I dobra

TVN, redakcje Agory, Onet, Wirtualna Polska – niemal wszystkie duże media wspierają Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Do 2016 roku dumna z partnerowania WOŚP była też telewizja publiczna i radio. Dlaczego media tak kochają WOŚP?

Akcja Gazety.pl #IJedenDzieńDłużej pierwszy raz odbyła się po tragicznych wydarzeniach i zamordowaniu w trakcie finału prezydenta Pawła Adamowicza. Gazeta.pl zdecydowała się na dokończenie przerwanej przez tragedię zbiórki, chcąc w ten sposób pokazać, że „z idei czynienia dobra nie można rezygnować”, bo „na końcu ono i tak zwycięża”.

Święto dobra

Bartosz Raj, dyrektor serwisów grupy Gazeta.pl, wyjaśnia: – Idea czynienia dobra nie od święta trwale jednoczy naszych czytelników, wszystkie redakcje Gazeta.pl oraz naszych partnerów i przyjaciół – mówi.

Piotr Mieśnik, redaktor naczelny WP, porównuje WOŚP do wyborów. – Te pierwsze są świętem demokracji, a WOŚP jest w Polsce świętem obywatelskiej postawy – stwierdza.

Dodaje, że nie wyobraża sobie, aby poważne medium nie chciało w takim święcie uczestniczyć. – Nasza działalność przekłada się pośrednio na fantastyczne wyniki zbiórek, a przez to na pomoc potrzebującym. Dołączamy do tej zabawy w słusznej sprawie – stwierdza Mieśnik i dodaje: – Zwycięzcy aukcji prowadzonych przez WP.pl mogą m.in. przeprowadzić wywiad z Robertem Makłowiczem albo zaistnieć w serwisie Pudelek.

Katarzyna Pilawa, PR manager w WEC Communication, zwraca uwagę, że od samego początku WOŚP w jej działalność angażowali się nie tylko wolontariusze, ale również małe i duże przedsiębiorstwa.

– Ta bezprecedensowa akcja pomocy jest dla firm niezwykle istotnym elementem CSR – mówi Katarzyna Pilawa.

Podkreśla, że dla marek i mediów wydarzenie to ma duże znaczenie z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności i wizerunku. Zwraca też uwagę, że krajobraz działań w mediach dość mocno odbiega od tego, który funkcjonuje w biznesie.

WOŚP nie powinien być polityczny

– Zarówno media tradycyjne, jak i te działające online, dość rozważnie podchodzą do promocji i uczestnictwa w Orkiestrze. Przyczynę tego zjawiska widzę w pluralizmie kapitału i własności mediów (kapitał zagraniczny, kapitał polski) oraz wpływów i nacisków politycznych – stwierdza ekspertka.

30. Finał WOŚP będzie można oglądać w TVN, TVN 24, TTV i Playerze również w tym roku. W TVN przewidziano wejścia o 12.35, 13.30, 14.25, 18.40, 19.45, 22.25, a w TTV – o 10.05, 11.40, 15.25, 18, 19.45.

Ty też możesz pomóc

Nadal można brać udział w dziesiątkach aukcji, które organizowane są przez ogólnopolskie i lokalne redakcje.

Agora uruchomiła m.in. aukcje Wydawnictwa Agora oraz księgarni internetowych Kulturalnysklep.pl i Publio.pl, w których można wygrać spacer po Puszczy Białowieskiej z Adamem Wajrakiem, książki z autografami ich autorów – m.in. Anne Applebaum i Donalda Tuska, płyty ze specjalną dedykacją od artystów – Kwiatu Jabłoni i zespołu Perfect, a także roczny e-bookowy abonament w Publio.pl. Za to sieć kin Helios oferuje w licytacji roczne karnety do kina. Zwycięzcy specjalnych aukcji Agory mogą też pojawić się na okładkach 20 piątkowych, lokalnych dodatków do „Wyborczej”. Zwycięzcy będą mogli zaprezentować własne zdjęcia, pasję albo zareklamować swoją firmę.

WP.pl oferuje za to możliwość opublikowania „przeprosin” na łamach portalu Pudelek.pl. Jak i możliwość przeprowadzenia wywiadu z Małgorzatą Rozenek i Radosławem Majdanem na potrzeby portalu plotkarskiego.

WOŚP wspierają również osoby związane z dziennikarstwem w mniej oczywisty sposób. Kamil Dufek, syn zmarłego w zeszłym roku Kamila Durczoka, wystawił na aukcję Złotą Telekamerą Tele Tygodnia, którą jego ojciec otrzymał w 2008 r. Jak sam wyjaśnia, jest to aukcja szczególna, ponieważ on sam jako dziecko był pacjentem Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego i dzięki działaniom lekarzy nie stracił widzenia w lewym oku.