Ekipa Polskiego Radia, relacjonująca Zimowe Igrzyska Olimpijskich Pekin 2022, będzie liczyła osiem osób. Nadawca uruchomi w stolicy Chin własne studio nadawcze, z którego wyemitowanych zostanie ponad 100 godzin transmisji i relacji. Pojawiać się będą one na antenach Jedynki, Trójki, Czwórki i PR24. Powstanie również specjalny olimpijski serwis internetowy portalu Polskiego Radia. Nowością jest stanowisko „oficera covidowego” – pełnić je będzie w ekipie reporterów Robert Skrzyński.
Zimowe Igrzyska Olimpijskie odbędą się między 4-20 lutego. Polska ekipa liczyć będzie 128 osób, w tym zawodników – 30 kobiet i 27 mężczyzn, którzy reprezentują pięć Polskich Związków Sportowych. Polskie Radio wysyła do Pekinu ośmioosobową ekipę w składzie: Sylwia Urban, Rafał Bała, Andrzej Grabowski, Cezary Gurjew (szef ekipy), Marek Solecki, Robert Skrzyński (również jako oficer covidowy) i Dariusz Urbanowicz oraz Michał Jakubik – inżynier i realizator techniczny.
– To ósemka wspaniałych dziennikarzy, znakomitych specjalistów, którzy nie tylko mają ogromną wiedzę merytoryczną, ale również znają się na emocjach i potrafią je przekazywać słuchaczom. Wieloletnia obecność publicznego nadawcy na wszystkich najważniejszych wydarzeniach sportowych to wartość, o której warto pamiętać w przededniu 100-lecia Polskiego Radia – mówi Paweł Kwieciński, dyrektor Biura Programowego rozgłośni. Dziennikarze wylecieli do Pekinu w środę, 26 bm.
Będzie ponad 100 godzin relacji
Podczas Igrzysk w Pekinie publiczny nadawca uruchomi także własne studio emisyjne, dzięki któremu reporterzy będą mogli relacjonować rywalizację sportowców bezpośrednio z aren i obiektów olimpijskich. Będą też nadawane relacje z ceremonii otwarcia i zamknięcia Igrzysk. Złoży się to łącznie na ponad sto godzin relacji, wejść reporterskich i raportów. Będą także bezpośrednie transmisje konkursu skoków narciarskich. Serwisy olimpijskie pojawią się w Jedynce, Trójce, Czwórce i Polskim Radiu 24. Audycje nawiązujące tematyką do Olimpiady wyemitują również Polskie Radio Kierowców i Polskie Radio Dzieciom.
Igrzyska będzie można również śledzić dzięki specjalnemu, multimedialnemu serwisowi internetowemu pekin2022.polskieradio24.pl, który wystartuje 4 lutego. – Podobnie, jak w ubiegłym roku w Tokio, znów będziemy pracować w warunkach ostrego reżimu sanitarnego. Jestem jednak pewien, że rozwiązania, które sprawdziły się w stolicy Japonii, i tym razem zaowocują znakomitymi transmisjami i relacjami z Pekinu. W czasach szybkich, cyfrowych mediów to właśnie radio daje możliwość błyskawicznego przeniesienia się z obiektu na obiekt, z jednej olimpijskiej areny na drugą. W ten sposób nasi dziennikarze będą relacjonować sportową walkę Polaków, a słuchacze będą mogli dopingować naszych sportowców – mówi Cezary Gurjew, kierownik redakcji sportowej radiowej Jedynki i szef ekipy olimpijskiej publicznego nadawcy.
Polskie Radio jest jedną z nielicznych radiofonii w Europie, które mają prawa do obecnego cyklu Igrzysk w latach 2022-2024 (zimowe IO w Pekinie 2022 i letnie IO w Paryżu 2024). Nadawca wysyła dziennikarzy sportowych na Igrzyska Olimpijskie nieprzerwanie od IO w Berlinie w 1936 roku, kiedy to podczas zawodów pracowała czteroosobowa ekipa reporterów.
TVP wysłała sześć reporterskich ekip
Na wysłanie swoich komentatorów do Pekinu nie zdecydował się drugi publiczny nadawca, Telewizja Polska – zawody będą komentowane z warszawskiego studia. Na miejsce wyruszy jednak sześć ekip reporterskich – pięć z TVP Sport i jedna z TVP Info.
Trzy ekipy kanału sportowego TVP będą zlokalizowane w górach (skoki i biegi narciarskie, biathlon), jedna w Pekinie (łyżwiarstwo szybkie i short rack) i jedna w miejscu rozgrywania konkurencji narciarstwa alpejskiego. Dodatkowo na skoczni TVP będzie miała swoje studio, prowadzącym będzie tam Maciej Kurzajewski.
Biuro reklamy Telewizji Polskie zaczęło sprzedaż ofert reklamowej przy transmisjach igrzysk olimpijskich w Pekinie. Najdroższy spot w ofercie kosztuje ponad 140 tys. zł, zaś za tzw. lokowanie produktu w studiu olimpijskim trzeba zapłacić 500 tys. zł.